Det erfarer dagbladet Børsen, onsdag.
Fynske Mediers chefredaktør, Per Westergård vil ikke ud med det præcise beløb, men siger til avisen:
- Jeg kan kun sige, at underskuddet godt kan lande i den størrelsesorden.
Per Westergård afviser i samme åndedrag, at der er tale om krise i det fynske mediehus.
Bag tallet ligger store nedskrivninger på bygninger og maskiner og en række hensættelser efter tre sparerunder i 2012, som blandt andet indebar fyring af 37 medarbejdere.
Oprydning før vækst
- Vi tager et skrald nu med det klare sigte at få en positiv eller stærkt forbedret økonomi fremover, siger chefredaktøren til Børsen.
Avisen har en strategiplan om at udvide sit forretningsfundament. Det kan blandt andet ske gennem opkøb uden at Per Westergård vil ind på hvilke.
I den forbindelse peger Per Westergård på, at mediehuset trods det store underskud i 2012 har en egenkapital på omkring 200 millioner kroner.
Derudover vil Fynske Medier også vækste digitalt og nye forretningstiltage som for eksempel produktion af reklamefilm gennem det delejede selskab Vidibili.
Og Per Westergård er optimist med hensyn til at genvinde nogle af de tabte annonceindtægter på aviserne, når der kommer bedre tider.
Fynske Medier har tabt 40% af annonceindtægterne siden 2008.