Telefonsluse fjerner ventetid på skadestue
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Skadestuen i region Midtjylland er det eneste sted, man skal ringe, før man tager på skadestuen. På Fyn kan patienter bare dukke op. Men telefontiden reducerer ventetiden for patienterne markant.
Den østlige del af region Midtjylland er det eneste sted i landet, man skal ringe, før man tager på skadestuen. I Sønderjylland, på Fyn og Sjælland kan man bare dukke op, mens patienterne i Nord- og Vestjylland skal ringe til egen læge først.
Mens patienter i hovedstaden risikerer at vente på skadestuen i 10-12 timer, så har en telefonsluse til skadestuen i Østjylland allerede for år tilbage reduceret ventetiden for patienterne til skadestuen drastisk.
I Aarhus er 95 procent af de, der søger ind på skadestuen, i behandling inden to timer efter ankomsten. 80 procent venter ikke længere end en time, og godt hver femte kommer i behandling få sekunder efter, at de er trådt ind af døren, skriver Århus Stiftstidende.
I 2003 indførte det daværende Aarhus Amt en telefonsluse på sine skadestuer. Det er siden udvidet til også at omfatte Horsens Sygehus' optageområde i det gamle Vejle Amt.
I dag modtager skadestuevisitationen næsten 80.000 opkald om året. Over telefonen kan sygeplejersker give gode råd om smertelindring eller måske vejlede, så patienten slet ikke behøver at tage på skadestuen. Måske er den bedste løsning et besøg hos egen læge næste dag.
Restgruppen på fem procent, der venter over to timer, skyldes ifølge sygehusledelsen, at alt trods alt ikke kan planlægges.
- Står vi med to trafikulykker og tre svære medicinske tilfælde på en gang, så må en såret finger vente til fordel for et blødende pulsåresår, siger overlæge og chef for skadestuen Bent Erling Lindblad til Århus Stiftstidende.