Den korte men intensivt mediedækkede valgkamp koster en mindre skov i avispapir.
De opsvulmede aviser har siden udskrivelsen af valget i august sat forbruget af avispapir voldsomt i vejret. Pressens Fællesindkøb, der repræsenterer landets dagbladsudgivere, har i de sidste dage af valgkampen leveret mere end 800 tons ekstra avispapir til sine medlemmer.
- Der er betydelig flere annoncemillimeter og ekstra sider med redaktionelt stof, både når man sammenligner med sidste måned og med samme periode sidste år, siger adm. direktør Thomas Isaksen fra Pressens Fællesindkøb.
De leverer det meste af det papir, som bruges på landets avistrykkerier.
Leverancerne vest for Storebælt er outsourcet til transport- og logistikvirksomheden H. Daugaard A/S.
- Totalt har vi siden august oplevet vækst på godt 17 procent til dato, siger Thomas Isaksen.
De store mængder, der skal ekspederes, har også her skabt travlhed på kajen i Kolding og i lagerfaciliteterne.
- Valget har helt klart bidraget til at øget travlhed. Selvom valgkampen i forvejen er koncentreret, har annoncørerne tydeligvis afsat ekstra store ressourcer til de sidste dage, udtaler logistikchef Michael Dixi Nielsen.
Væksten i forhold til sidste måned svarer til et merforbrug på over 800 ton avispapir i første halvdel af september, hvilket kommer oven i en i forvejen massiv stigning fra juli til august.
- Sammenligner man med juli præget af lave oplagstal og tynde aviser, så er den daglige leverede papirmængde vokset 78 procent, siger han og tilføjer:
- I første halvdel af september er tallet altså over 2.600 ton højere end for et tilsvarende antal dage i juli, fortæller Michael Dixi Nielsen.