"What the fuck" - Copenhell stjal Magnus' 15 meter høje kunstværk

Billedkunstner Magnus Fuhr blev noget overrasket over, at hans skulptur pludselig stod på Copenhell, selvom der ikke var en aftale på plads.

Festivalgæsterne på den københavnske heavy-metalfestival på Refshaleøen, Copenhell, har ikke kunnet undgå at lægge mærke til den.

En 15 meter høj skulptur af et djævlelignende væsen med horn i panden, et heavy-metal håndtegn i den ene hånd og en Tuborg fadøl i den anden.

Det, gæsterne nok ikke har vidst, var, at Copenhell ikke helt havde styr på rettighederne til værket, inden de bad en anden kunstner om at bygge Magnus Furhs værk. Og Magnus selv var også meget overrasket, da en ven sendte ham et billede af skulpturen:

- Jeg tænker what the fuck, hvad sker der? Der dukker en masse spørgsmål op. Vedkommende, der har bygget det her, er han klar over, at de ikke har rettighederne. Hvad siger Tuborg til det her? Og hvorfor har Copenhell ikke underskrevet kontrakten?

- Der ligger ugers arbejde bag. Skitser, 3D-tegner, rettelser, udvikling, materialeundersøgelse, konstruktionstegninger, indhentning af tilbud og så videre. Det er et stort arbejde, der ligger bag, plus at den gode idé i sig selv har en kæmpe værdi.

Copenhell bad om et design

Magnus Fuhr er billedkunstner og stifter af kunststudiet Chaos Engine, der holder til i Odense. Han blev i 2022 kontaktet af Copenhell, som opfordrede ham til at komme med et bud på et nyt "landmark" - en skulptur, som er let genkendelig.

Den opfordring tog Magnus til sig og kom op med et design, som folkene bag Copenhell var så begejstrede for, at Chaos Engine vandt udbuddet. Men parterne kunne ikke blive enige om en kontrakt, og i slutningen af april 2023 - lidt over et år inden årets Copenhell-festival - blev projektet begravet.

Eller det troede Magnus Fuhr i hvert fald. For i november 2023 blev han igen kontaktet af Copenhell, der ville forhøre sig, om de kunne købe rettighederne til kunstværket med det formål, at de kunne få en anden til at bygge værket.

Det er egentlig en aftale, som Chaos Engine gerne vil være med til, og parterne når så langt i forløbet, at Magnus 7. februar 2024 godkender det kontraktudspil, som Copenhell har sendt.

- De beder om en uge til at få de sidste detaljer på plads, men jeg hører bare ikke fra dem igen. Jeg kontakter dem igen 13. marts, men får ikke svar på min mail, og så tænker jeg, at projektet er lagt i graven, siger han.

Pludselig ophørte kontakten

Det var det dog langt fra, fandt Magnus ud af midt under festivalen, der løb af stablen 19. - 22. juni.

- Næste gang, jeg hører fra Copenhell, er i forbindelse med mit opslag, som jeg lagde ud fredag, fortæller han.

I opslaget, som du kan læse herunder, forklarer Magnus Fuhr, at Copenhells ageren i det her " rejser alvorlige spørgsmål om beskyttelsen af kunstneres rettigheder og festivalers etiske praksis."

Artiklen fortsætter under opslaget

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Jeg ser det som et af vores fineste aktiver at få de her idéer. Hvis folk bare kan stjæle vores idéer, hvad skal vi så gøre? Det er det, vi lever af. Det er svært at være erhvervsdrivende, hvis man bare kan stjæle hinandens ideer. Det er derfor, der er regler, der beskytter sådan nogle som os, uddyber Magnus Fuhr.

Copenhell lægger sig fladt ned

TV 2 Fyn ville gerne have haft et interview med Copenhell. Festivalchef Jeppe Nissen har dog valgt at komme med et skriftligt citat, hvor han lægger sig fladt ned.

- Det er helt korrekt, at Chaos Engine har været med i udviklingen af vores nye landmark. Vi er også på skrift blevet enige med dem om en kompensation for deres indsats. At vi ikke har fået afsluttet alle detaljer med Chaos Engine inden festivalen er en kæmpe fejl fra vores side. Vi har rettet op på det og bragt tingene i orden.

Magnus Fuhr bekræfter, at han blev kontaktet af Copenhell lørdag morgen, og at han er blevet tilbudt en kompensation. Alligevel er han ikke imponeret over festivalens ageren.

- Det er da 100 procent prisværdigt, at de anerkender fejlen. Men det er jo stadig uprofessionelt, skødesløst og arrogant. Jeg har svært ved at forstå den tilgang. Det virker som om, at de tænker "går den, så går den". Det er den følelse, jeg sidder tilbage med. Hvis ikke jeg havde gjort noget, så tror jeg ikke, de havde kontaktet mig, vurderer billedkunstneren.

Han synes dog stadig, at det er ubehageligt, at en tredjepart har bygget hans kunstværk, uden at der var en aftale på plads.

Jokket i spinaten

Bag den skulptur, der er endt på Copenhell, står Bo Benzon, der tidligere har været en del af det verdensberømte arkitekthus BIG med Bjarke Ingels i spidsen. På sin Facebook forklarer han lidt om projektet.

Artiklen fortsætter under opslaget

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bo Benzon forklarer i en skriftlig besked til TV 2 Fyn, at han var i den tro, at rettighederne var sikret fra Chaos Engine.

- Vi har gjort alt efter bogen og været i god tro på projektet fra start af – inklusive rettighederne til Chaos Engine, som vi selv pointerede, og som var en del af aftalen med Copenhell.

Tilbage står Magnus Fuhr og undrer sig over, at en så stor og velsmurt maskine som Copenhell, der drives af Danmarks førende koncertbureau, Live Nation, ikke har styr på noget så simpelt som kunstneres rettigheder.

- Jeg tror, der sidder én med røde ører, som har jokket i spinaten. Om det er med vilje eller ej, er det meget, meget uheldigt.

- En undskyldning må være på sin plads og betaling for det arbejde, der er lagt i det. Jeg gider ikke blive behandlet respektløst. Det er et seriøst foretagende, jeg har gang i, slutter Magnus Fuhr.

Oversigt

    Oversigt