Kerteminde Kommune har netop fået bevilget knap 7,8 millioner kroner over de næste to år til at etablere faste tværfaglige teams i hjemmeplejen. Pengene kommer fra fra Socialstyrelsen.
De faste tværfaglige teams består af medarbejdere med forskellig uddannelsesbaggrund som sygeplejerske, assistent, hjælper, visitator og ergo- og fysioterapeuter.
- Vi har gjort os de første gode erfaringer med faste teams i hjemmeplejen, siger Jan Johansen (S), der er formand for Ældre-, Handicap- og Sundhedsudvalget i Kerteminde Kommune.
De faste teams skal skabe bedre og mere individuel pleje for de ældre borgere, samtidig med at de ældre vil opleve, at færre forskellige kommunale ansatte kommer i deres hjem.
Den 7. juni 2021 modtog Hjemmeplejen Kerteminde et påbud grundet mangelfuld arbejdspraksis, og det skal de faste teams hjælpe med at rette op på.
Allerede i gang
De nye midler skal bygge videre på det arbejde, der allerede er sat i gang i kommunens hjemmepleje. Her lægges mere ansvar ud til frontpersonalet, mens en række dokumentationskrav minimeres.
Derudover vil man styrke de ældres livskvalitet ved at tilbyde borgerene mere individuelle forløb, der er tilknyttet hjemmeplejen.
- Med den nye målrettede indsats kan vi skabe den varige ændring af hjemmeplejen, som vi har en stålsat vision om at indfri, siger Jan Johansen.
Borgere tilknyttet hjemmeplejen oplever allerede nu, at færre forskellige medarbejdere kommer i deres hjem. De faste medarbejdere kender de ældre borgere bedre, og kan udnytte tiden mere effektivt og tilpasse hjælpen mere individuelt efter hvilke aktuelle behov og ønsker de ældre har.
- Både fra de ældre borgere, deres pårørende og vores medarbejdere i de faste teams får vi positive tilbagemeldinger om, at vi er på rette vej, siger Jan Johansen.
Også godt for de ansatte
For de ansatte i de faste teams betyder den nye organisering mere ansvar ved at udføre deres arbejde i samarbejde med resten af deres team. Den løbende sparring med kollegaerne giver ud over en øget arbejdsglæde bedre løsninger for borgerne.
- Vores mål er, at borgerne skal opleve, at vi imødekommer præcis det, der for den enkelte giver værdi, siger Velfærdsdirektør i Kerteminde Kommune, Bettina Brøndsted.
Ifølge hende kræver det, at hjemmeplejen i langt højere grad ser og lytter til borgernes individuelle behov og ønsker.
- Med en fast gruppe af medarbejdere, der kommer i de ældres hjem, kan medarbejderne langt hurtigere observere og reagere på, hvis der er en ændring i behovet og ønsker, vi skal tage hånd om, siger hun.
Pengene vil også blive målrettet på at udvikle og efteruddanne medarbejderne i deres nye rolle, så de får redskaber til at varetage de nye roller.