De otte år gamle planer om en lynforbindelse hen over Langelandsbæltet kan få helt nyt liv, fordi der nu er kommet dokumentation for, at der vil være store samfundsøkonomiske gevinster ved at halvere rejsetiden mellem Spodsbjerg-Tårs til 22 minutter.
Det her er virkelig politik for landdistrikter og øer. Det virker meget bedre end udflytning af statslige arbejdspladser.
Det fremgår af en rapport fra Transportministeriet, som TV 2/Fyn fik indsigt i onsdag.
Rapporten er bestilt af transportminister Ole Birk Olesen, som tidligere på året bad Sund & Bælt om at få udarbejdet en analyse af de sydfynske planer og visioner om en hurtigrute mellem Spodsbjerg-Tårs.
- Næste skridt i processen er nu, at vi beder transportmininisteren om at tage et spadestik dybere i økonomien. Jeg er meget begejstret og tror, at det nu vil vise sig, at vi kan realisere projektet, som vil have stor betydning for Langeland og Lolland og hele Sydfyn. Det vil også skabe gode forbindelser til en kommende Femern-forbindelse, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen til TV 2/Fyn.
Det er virkeligt godt nyt for Langeland og Sydfyn
SFs politiske ordfører Karsten Hønge kalder projektet et kæmpe løft til både Langeland og Lolland.
- Det her er virkelig politik for landdistrikter og øer. Det virker meget bedre end udflytning af statslige arbejdspladser, siger Karsten Hønge.
Langelands kommende borgmester Tonni Hansen (SF) anser nu projektet for at være rykket et stort skridt nærmere.
- Det her er virkelig godt nyt for Langeland og Sydfyn, og kan være med til at åbne et helt nyt arbejdsmarked og dermed skabe øget bosætning. For eksempel har vi kvalificeret arbejdskraft fra dengang vindmøllefabrikken lukkede i Rudkøbing. Med en hurtigforbindelse bliver det pludselig attraktivt at pendle til Nakskov, hvor Vestas mangler arbejdskraft, siger Tonni Hansen.
Til Lolland fra Langeland på 22 minutter
Det tager i dag 45 minutter at sejle fra Langeland til Lolland, men ved at bygge en fremskudt færgehavn i det lavvandede område tre kilometer uden for Tårs, behøver færgerne ikke at sænke farten, og dermed kan overfartstiden mere end halveres til 22 minutter.
Desuden vil det skabe mulighed for halvtimesdrift mellem landsdelene og aflaste Storebæltsforbindelsen, når brotaksterne sættes ned de kommende år.
Rapporten fra ministeriet baserer sig på et anlægsoverslag fra Svendborg Kommune, som vurderer, at det vil koste 576 millioner kroner at gennemføre projektet. Men selv hvis projektet bliver dyrere, vil der være samfundsøkonomiske gevinster, viser analysen.
"Screeningen viser, at en fremskudt færgehavn vil være økonomisk rentabel, hvis den kan etableres for højest 1,26 mia. kro. inkl. 50 procent. risikotillæg eller højst 840 millioner kroner i rå omkostninger", skriver Sund & Bælt i et notat til rapporten.
- Det er jo bare om at sætte skub i processen nu, siger Tonni Hansen (SF), som vil have sagen på dagsordenen i det fynske borgmesterforum, når han tiltræder som ny borgmester 1. januar.
Ideen født i 2009
Analysen fra Transportministeriet blev sat i værk af transportministeriet efter pres fra Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, som i foråret var på Langeland og Lolland, blandt andet sammen med Venstres folketingsmedlem Erling Bonnesen og Svendborgs borgmester, Lars Erik Hornemann.
Ideen om en hurtiggrute blev født i 2009, og dengang var Langelands daværende borgmester, Knud Gether, og Svendborgs borgmester, Lars Erik Hornemann, til en konference på Christiansborg, hvor de fremlagde deres visioner om en hurtigforbindelse mellem de to landsdele.