To slæbebåde med vandkanoner sprøjter løs på færgen Lisco Gloria ved Langeland for at køle skroget ned.
Selv om branden ikke længere er synlig, vil røgdykkere først mandag gå om bord på skibet. De skal lænse Lisco Gloria for noget af alt det slukningsvand, der har fået skibet til at krænge.
Det var ellers ventet, at røgdykkerne fra det hollandske selskab Smit International ville gå om bord allerede søndag. Men på et møde søndag formiddag i operationsrummet på miljøskibet Gunnar Seidenfaden blev det besluttet at udsætte opgaven, oplyser Søværnets Operative Kommando.
- I mellemtiden vil man fortsætte med at køle skibet ned. Målinger udvendigt på skroget viser, at temperaturen allerede er faldet betragteligt, siger stabsvagten hos Søværnets Operative Kommando.
Der er fortsat ingen tegn på udslip af de 200 ton fuelolie i færgens olietanke.
- Intet tyder på, at skibet har lidt overlast under vandlinjen. Branden har begrænset sig til vogndækket og overbygningen, siger stabsvagten.
Ifølge Joachim Gutt, der leder et kriseteam under den tyske delstat Schleswig-Holstein, er en brand i en lastbil formentlig årsag til færgebranden. Et besætningsmedlem forsøgte forgæves at slukke ilden og informerede derefter skibets kaptajn, siger Gutt til den tyske tv-station NDR.
Bjergningsfolk tror, at branden i lastbilen har antændt køretøjets benzintank, hvilket kan forklare, at branden tilsyneladende begyndte med en eksplosion.
Alle 236 passagerer og besætningsmedlemmer blev reddet i god behold fra branden. Enkelte passagerer måtte dog bringes til hospitalet.