Stærkeste slæbebåd
Danmarks stærkeste slæbebåd "Asterix" er lige nu vej til Kiel i Tyskland for at hente et hold specialtrænede røgdykkere. De skal endegyldigt stoppe branden om bord på færgen Lisco Gloria, oplyser Søværnets Operative Kommando.
- Der er tale om røgdykkere, som er specielt trænede til at bekæmpe brand i skibe. De vil være fremme ved Lisco Gloria i morgen, og så vil de afgøre, om de kan komme om bord, siger stabsvagten ved Søværnets Operative Kommando (SOK).
Hvis røgdykkerne kan komme ind i skibet, vil de kunne slukke de sidste brande og pumpe vand ud af skibet, så det ikke kæntrer og begynder at lække omkring 200 ton fuelolie ud i havet.
Ifølge Joachim Gutt, der leder et kriseteam under den tyske delstat Schleswig-Holstein, er en brand i en lastbil formentlig årsag til færgebranden. Et besætningsmedlem forsøgte forgæves at slukke ilden og informerede derefter skibets kaptajn, siger Gutt til den tyske tv-station NDR.
Bjergningsfolk tror, at branden i lastbilen har antændt køretøjets benzintank, hvilket kan forklare, at branden tilsyneladende begyndte med en eksplosion.
I løbet af natten vil danske og tyske bjærgningseksperter holde sig tæt på skibet og observere. Hvis det store skib kæntrer er man klar til at ligge flydespærre ud.
- I nat monitorerer vi skibet med termiske kameraer for at se, om ilden flammer op, eller om den breder sig nedad i skibet. Vi bruger også kameraerne til at se, hvor der er steder, som ikke er varme, så vi kan få røgdykkerne forsvarligt om bord, siger stabsvagten.
Alle 236 passagerer og besætningsmedlemmer blev reddet i god behold fra branden. Tre passagerer måtte dog bringes til hospitalet. De øvrige passagerer blev bragt til et modtagecenter i Kiel, hvor nogle af dem fik psykologhjælp til at bearbejde nattens dramatiske oplevelser.
Skibet ligger nu forankret omkring to sømil - små fire kilometer - syd for Langeland.
Lisco Gloria er hjemmehørende i Litauen og sejler under litauisk flag. Skibets litauiske rederi ejes af DFDS.