Mens gravemaskinerne er i fuld gang og vejarbejdet sætter sine tydelige spor i hele Odense, bliver der samtidig sået tvivl om, hvorvidt den kommende letbane virkelig er den rigtige beslutning for byen.
Da byrådet i Odense tilbage 2011 skulle træffe beslutningen om den trafikale fremtid for byen, stod valget mellem letbanen og den væsentligt billigere løsning med et såkaldt BRT-bussystem. Og den løsning kunne måske have været bedre for Odense, lyder det nu fra en trafikforsker.
Billigere og mere fleksibel løsning
BRT står for Bus Rapid Transit, og de alternative bussystemer kører allerede flere steder i verden. BRT-busserne får deres egne vejbaner, der er adskilt fra den øvrige trafik. De har prioriterede lyssignaler, der betyder, at de lettere og hurtigere kan komme igennem deres strækning, da de ikke skal stoppe for de almindelige lyskryds. BRT-busserne kan typisk have flere passagerere med end de almindelige busser, og flere steder i verden har man valgt at bygge særlige busperroner, hvor man - ligesom på letbanen - kan stå af og på busserne.
Busserne er store, kører med mange passagerer og er meget komfortable. Og så kører de ofte, så der kommer hele tiden busser.
Den løsning har de valgt i Aalborg, hvor letbaneprojektet er blevet skrottet til fordel for et BRT-bussystem. Her kommer det til kun at koste en fjerdedel af prisen på en letbane at anlægge det nye bussystem, og årligt vil driften af BRT-busserne koste 40 procent mindre end en letbane.
Og prisen er ikke den eneste fordel, Odense kunne have opnået ved at vælge busbaner over letbaneskinner:
- BRT er mere fleksibel på den måde, at hvis den teknologiske udvikling gør, at der i fremtiden ikke bliver brug for ret meget kollektiv trafik, så kan man nemmere fjerne busserne. Så har man ikke de her irriterende skinner, lyder det fra Niels Melchior, som er forsker i kollektiv trafik ved Aalborg Universitet.
Svensk tilfredshed med BRT
I Malmø har BRT-busserne ligesom i Aalborg vundet over letbanen. Her er det moderne bussystem allerede i drift, og blandt de svenske passagerere er der stor tilfredshed med løsningen:
- Busserne er store, kører med mange passagerer og er meget komfortable. Og så kører de ofte, så der kommer hele tiden busser, fortæller Lars Johansson.
Stadig politisk opbakning til letbanen
Der har været sået tvivl om grundlaget for den kommende letbane i Odense, siden TV 2/FYN i fredags kunne fortælle, at politikernes valg af letbanen over BRT-systemet er truffet på baggrund af en rapport, som i høj grad er kopieret direkte fra en ældre, canadisk rapport.
BRT er mere fleksibel på den måde, at hvis den teknologiske udvikling gør, at der i fremtiden ikke bliver brug for ret meget kollektiv trafik, så kan man nemmere fjerne busserne.
Men selvom trafikforsker Niels Melchior nu også mener, at BRT havde været en bedre løsning i Odense, så er der stadig politisk opbakning til letbaneprojektet:
- Den bliver gennemført med Venstres stemmer, fordi vi er så langt, som vi er. Der er lavet enormt mange investeringer i forhold til, at letbanens etape et kommer. Skulle vi lave om på det, så er der ikke en eneste investor, der nogensinde ville investere i Odense igen, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).
Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel, har indtil videre ikke ønsket at kommentere på kritikken af den fremtidige letbane, men i en sms til TV 2/FYN skriver han følgende:
"Jeg har bedt om at økonomiudvalget får en faglig orientering på næste møde. Før jeg har dette perspektiv med, vælger jeg ikke at stille op til interview, da jeg ikke har forudsætningerne for at forholde mig til udsagn, der bygger på tilsyneladende fagligt/tekniske uoverensstemmelser".
FAKTA OM LETBANEN