Kommuner tæller henvendelser

De fynske kommuner vil i ugerne 43 - 45 registrere alle henvendelser til kommunen. Formålet er at spare tid, papir og porto.

Kommunerne ønsker at analysere hvordan borgerne henvender sig til udvalgte dele af forvaltningen, og hvad de henvender sig om.

Den viden skal bruges til at flytte kommunikationen fra arbejdstunge kanaler som personligt kontakt eller brevpost til billigere digital post og selvbetjening på nettet.

- Vi ved for eksempel, at det koster mange penge at sende og modtage papirbreve. Ikke nok med at porto, print, kuverter og papir koster, men det koster også tid og penge at printe, kuvertere, scanne og journalisere breve, siger projektleder Birgitte Hjelm Paulsen.

Penge til varme hænder

Hvis det lykkes at få borgerne til i langt højere grad at bruge internettet til at kontakte kommunen, kan der spares mange penge, som i stedet kan bruges til service i for eksempel børnehaver, hjemmepleje og plejehjem.

Byggesagskontoret, Pladsanvisningen, Borgerservice, YdelsesCentret og Visitationen i Ældreplejen er blandt dem, der tæller i de tre uger.

Oversigt

    Oversigt