Cyklister har mulighed for at byde på skrottede bycykler
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Det er slut med bycykler i Odense Kommune, men måske bliver det snart muligt for foreninger og private at få fingre i cyklerne.
Måske bliver det muligt at erhverve sig en eller flere af de bycykler, Odense Kommune netop har vinket farvel til.
Virksomheden AFA JCDecaux, der siden 2010 har opstillet og drevet cyklerne, ved endnu ikke, hvordan fremtiden for cyklerne ser ud. Men hvis klubber, foreninger eller private er interesserede i at købe de brugte bycykler, bør man ikke holde sig tilbage.
- Nu stopper vi den pinsel
Endegyldigt slut med bycyklerne:
- Nu stopper vi den pinsel
Efter ti år er det nu endegyldigt slut med bycyklerne i Odense. Det har politikerne i Odense tirsdag besluttet.
Siden 2009 har odenseanere og turister kunne leje eller låne en bycykel i et af de mange stativer placeret rund omkring i byen. Men nu er det slut. Et enigt By- og Kulturudvalg besluttede tirsdag at skrotte systemet med bycykler.
- Nu stopper vi den pinsel. Cyklerne bliver ikke brugt, og det er penge ud af vinduet at fortsætte med at vedligeholde bycyklerne, siger By- og Kulturrådmand Jane Jegind(V).
Busskure og toiletter for cykler
Bycyklerne er opstillet og bliver drevet af firmaet AFAJCDecaux. Odense Kommune har en kontrakt med firmaet om at stå for driften af bycykler, offentlige toiletter, busskure og reklamesøjler mange steder i byen.
- Nu skal vi forhandle med AFAJCDecaux for at høre om vi kan få buslæskærme eller offentlige toiletter i stedet for bycykler, siger rådmanden.
Bycyklerne har i årevis stået næsten ubrugte hen i stativerne, og selvom de blev gjort gratis at bruge i 2015, blev transportmidlet aldrig elsket af odenseanerne.
- Vi har givet cyklerne alt for lang løbetid. De er fra en anden tid, og de er forældede i dag, lyder det fra Jane Jegind.
Udkonkurreret af løbehjul
Bycyklerne har de seneste måneder fået endnu hårdere konkurrence fra de mange hundrede løbehjul, der med GPS-teknologi er meget mere fleksible end bycyklerne, der er tilknyttet bestemte stationer i bybilledet
Men rådmanden vil dog ikke afvise, at der på sigt kan komme bycykler i Odense igen.
- Hvis en privat aktør henvender sig med et ønske om at opstille bycykler i Odense, så vil vi bestemt kigge på det. Men det er helt slut med at bruge offentlige skattekroner på bycykler, siger rådmand Jane Jegind.
- Interesserede kan hendvende sig til os. Vi kan altid skrive dem op, og finde ud af hvordan og hvorledes, siger adminstrerende direktør i AFA JCDecaux, Anders Axelsen.
Tiden er en anden
Tirsdag besluttede et enigt By- og Kulturudvalg i Odense Kommune at droppe systemet med bycykler, og det ærgrer ikke Anders Axelsen, der synes, at det er en bedre idé at lade private virksomheder komme til.
- Vi har masser af udstyr på hylderne, som Odense Kommune kan vælge, så det gør ikke nogen forskel for os, siger han.
Odense siger nej tak til tusindvis af nye bycykler
By- og Kulturudvalget i Odense Kommune har i dag besluttet sig for at sige nej tak til tre udenlandske firmaers ønske om at få lov at opstille nye bycykler i Odense.
I langt de fleste storbyer kan såvel turister som lokale bevæge sig rundt på bycykler, som enten kan kan benyttes gratis eller lejes for et mindre beløb.
Den efterspørgsel har mange virksomheder fundet ud af at lave forretning ud af, og derfor skulle By- og Kulturudvalget i Odense Kommune på et møde tirsdag blandt andet tage stilling til tre forslag fra private, udenlandske virksomheder, der alle gerne vil levere bycykler til Odense.
De tre cykelleverandører er kinesiske Ofo Bikes, O Bike fra Singapore og irske Urbo. Fælles for de tre virksomheders forslag er, at man i alle tilfælde skal bruge en app for at leje cyklen.
Cyklerne har elektronisk lås, og systemet er uden særlige stativer.
Dermed kan de 2.000 cykler, som de ønsker at opstille i Odense, udlånes og afleveres på alle offentlige steder i byen.
Netop det var en af de elementer, som udvalget på dagens møde skulle diskutere.
- Vi har vendt og drejet det meget, og vi har nogle bekymringspunkter. Blandt andet omkring bæredygtighedsvinklen, da det er meget billige cykler, der ikke repareres, men blot smides bort. Men også omkring håndteringen af at fjerne dem steder fra, hvor de er uhensigtsmæssige. Fordi de jo netop ikke skal placeres tilbage på bestemte steder, men kan efterlades midt nede i Kongens Have for eksempel, siger Jane Jegind (V), der som rådmand er formand for By- og Kulturudvalget.
Digitale bekymringer
Også den digitale tilgang til de nye bycykler blev diskuteret af et skeptisk udvalg. Cyklerne kan mod depositum og timebetaling anvendes af alle ved hjælp af en app.
- Vi er lidt bekymrede over den adgang, som man derigennem giver til de virksomheder omkring ens telefonnummer, mail og andet, siger Jane Jegind.
Samlet set har bekymringerne fået et enigt By- og Kulturudvalg til at vende tommelfingeren nedad til de tre forslag.
- Vi har i dag besluttet, at vi godt lige vil se tiden an. Vi trækker vejret, og så ser vi, hvordan det går de andre steder. Så i første omgang er det et tak, men nej tak, siger Jane Jegind.
Odense Kommune har i forvejen 140 bycykler, der er gratis at leje.
I stedet for bycykler er el-løbehjul med en nyere GPS-teknologi stormet ind på markedet og ud i gaderne. Den form for konkurrence var der ikke, da bycyklerne blev introduceret i gadebilledet.
- Dengang, vi startede i Odense og Randers, var der ikke så mange private muligheder, siger Anders Axelsen.
Klubber og foreninger først
Foruden Odense sørger AFA JCDecaux for driften af bycykler i Randers. Odense er dermed det første sted i Danmark, den fransk-danske virksomhed afvikler systemet med bycykler. Men da man droppede pendlercyklerne i Aarhus, fik private ikke muligheden for at købe dem.
- Vi vil helst ikke have, at nogen uden tilhørsforhold til os kører med vores logo, siger Anders Axelsen, der først og fremmest ser det som en oplagt mulighed for fritidsklubber og foreninger.
Kommune vil skrotte bycykler: Løbehjul har udkonkurreret forældet system
Bycyklerne i Odense er forældede og kan ikke konkurrere med de mere fleksible elløbehjul. Derfor vil By- og Kulturforvaltningen nu fjerne de nuværende bycykler og måske opbygge et helt nyt system.
Det nuværende system med bycykler i Odense skal nedlægges. Sådan lyder et af forslagene fra By- og Kulturforvaltningen. Forvaltningen mener ikke, at den nuværende bycykelsystem i Odense fungerer efter hensigten.
Bycyklerne har ikke den nyeste teknologi og kan ikke konkurrere med de mere fleksible løbehjul.
Blandt andet kan cyklerne ikke spores, da de ikke har installeret et GPS-system. Det er især blevet et problem efter 2015, da brugen af bycyklerne blev gjort gratis.
Samtidig er bycyklerne - i modsætning til de nye løbehjul - tilknyttet faste stationer i bybilledet, hvor de skal hentes og afleveres ved. Det betyder, at brugeren af bycyklerne typisk ikke kan bruge cyklen hele vejen, da mange rejsemål ligger væk fra de ti stationer, der er i byen.
Elløbehjul udfordrer nyt system
Aftalen med AFA JCDecaux, som har leveret bycyklerne, trådte i kraft i 2009, hvor firmaet leverede 210 cykler til Odense.
By- og Kulturforvaltningen foreslår blandt andet, at de nuværende bycykler bliver erstattet med et helt nyt, forbedret bycykelsystem, hvor cyklerne blandt andet er udstyret med GPS og frie tilgængelig holdepladser til cyklerne.
Men blandt andet elløbehjulene forhindrer forvaltningen i at indgå en ny aftale med AFA JCDecaux.
Da de har samme funktion som bycyklerne, vurderer forvaltningen, at det er hensigtsmæssigt at vente med et nyt bycykelsystem, ind til det er besluttet, om elløbehjulene er kommet for at blive.
Forsøgsordningen med de motoriserede løbehjul er vedtaget af Folketinget, og ved årsskiftet skal lovgiverne tage stilling til løbehjulenes fremtid. Samtidig er bycykler udfordret af, at 79 procent af odenseanerne ejer mindst én cykel.
Aftale frem til 2024
Hvis By- og Kulturforvaltningen i Odense vælger ikke at få nye bycykler til byen, foreslår man i stedet at få nyt byudstyr, som indebærer buslæskærme, offentlige toiletter og elektriske cykelpumper.
Udstyr som dette kan AFA JCDecaux også levere, og det vil ikke koste yderligere for Odense Kommune. Aftalen med firmaet løber frem til 2024 og kan opsiges med to års frist.
I næste uge beslutter By- og Kulturforvaltningen, om det nuværende bycykelsystem skal nedlægges.
Det skal dog ikke afholde folk fra at henvende sig vedrørende bycyklerne i Odense, fastholder direktøren, der endnu ikke kan fortælle, hvornår det er muligt at sige noget mere præcist om cyklernes fremtid.
- Nu skal vi i første omgang have pillet dem ned, siger han.
Interesserede kan henvende sig til AFA JCDecaux på info@afajcdecaux.dk.