Hvis du vil opleve fortidens vingesus i et futtende veterantog, er det måske ved at være sidste chance.
I regeringens nye infrastrukturaftale, der skal forbedre veje og trafik tværs gennem landet for 160 milliarder kroner, kigges der også mod togene.
Infrastrukturaftalen strækker sig frem mod 2035, og et af projekterne heri er at forbedre signalnettet for togene.
Men udskiftningen af signalnettet er ikke godt nyt for veterantogene.
- Det betyder enden på veterantog, hvis ikke der findes en løsning. Uden politiske tiltag kommer det ikke til at kunne lade sig gøre i fremtiden, siger Filip Gram, der er enhedsleder hos Dansk Jernbanemuseum i Odense.
En sanselig oplevelse
Hver sommer har Danmarks Jernbanemuseum tilbudt historiske togture med den gamle motordrevede togtype MO 1846. De første af den slags blev leveret i Danmark tilbage i 1935.
- Det er en schweizerkniv, når man kommer til togvogne. Den kan lidt af det hele, siger Fillip Gram.
Tre gange om dagen på fire søndage om sommeren kan man få sig en historisk tur i det gamle tog.
- Man skal opleve både størrelsen, lydene og duftene, siger Maria Breddam Slæggerup, der er museumsinspektør og fortsætter:
- Det er en helt særlig sansende oplevelse.
Kulsort fremtid
Toget afgår fra Odense Banegård og ud mod Fruens Bøge, nøjagtigt som det gjorde for over 100 år siden, hvor det også var et yndet udflugtspunkt.
Men det kan som sagt ende med, at fortiden forbliver i fortiden.
I aftalen skal jernbanenettet fornyes. Men det nye signalnet er ikke noget de gamle veterantog kan køre på.
I infrastrukturaftalen er der afsat 20 millioner kroner til, at der også kan køre veterantog på statens jernbanenet. Men det er i følge Filip Gram alt for lidt.
- Det er en sjettedel af, hvad der skal bruges, hvis alle veterantog fortsat skal kunne køre, siger Filip Gram.
Banedanmarks signalprojekt når til Odense i 2025, hvor Svendborgbanen bliver udstyret med det nye net. Dermed forsvinder muligheden for at køre med veterantog til Fruens Bøge i 2025. I 2027 forsvinder den sidste mulighed for at bruge veterantoget.
- Og så er vi effektivt lukket inde, og kan kun køre på vores egen cirka 1 kilometer lange bane, siger Filip Gram.
Fremtiden ser derfor kulsort ud for veterantogene.
- Enten skal der være meget færre veterantog, eller også skal der flere penge til, siger Filip Gram.