Her er fem årsager til letbanens gigantiske hul i kassen

Fynbus og Odense Letbane redegjorde mandag om den økonomiske situation, som letbanen og Fynbus står i. Og den er alvorlig.

Hvad er egentlig op og ned omkring problemerne med letbanen i Odense og Fynbus, og hvordan er det endt med, at der de kommende to år skal tilføres yderligere 270 millioner kroner for at lukke hullet i kassen på driften, som oplyste Odense Kommune mandag?

TV 2 Fyn har flere gange beskrevet, hvordan det halter med at leve op til passagerforventningerne, og hvordan økonomien som følge heraf halter hos de to.

På tre år har letbanen fået en saltvandsindsprøjtning på 159 millioner, mens byens busser har fået 84 millioner til at dække underskud.

Men hvad er årsagerne egentlig? Det dykker vi ned i her:

Artiklen forsætter under billedet

Passagertallet udvikler sig ikke som ønsket.
Passagertallet udvikler sig ikke som ønsket.
Foto: Grafik: Anders Kammersgaard

Svigtende passagertal

Selvom det egentlig er flere og flere, der bruger letbanen, så halter man stadig efter de prognoser, der blev sat inden åbningen. For maj måned var der en stigning på 12 procent sammenlignet med maj sidste år, forklarede administrerende direktør hos Odense Letbane, Dan Ravn, mandag.

Og kigger man over de seneste 12 måneder fra maj 2023 til maj 2024, så er de 6,2 millioner passagerer ikke langt fra de 6,4 millioner, prognosen forudså.

Problemet er bare, at der er tale om en justeret prognose, som man altså heller ikke når på denne side af sommerferien. Det skyldes blandt andet problemer med letbanedriften sidste sommer.

Artiklen forsætter under videoen

Udskydelsen af Nyt OUH

Værst med passagertallet står det til på letbanens sydlige del mellem Bilka og Hjallese.

Det skyldes blandt andet udskydelsen af byggeriet af det kommende supersygehus. Supersygehuset skulle gerne bidrage med over en million passagerer årligt.

Der er endnu lange udsigter til åbningen af det nye supersygehus, og det betyder, at gabet mellem det faktiske antal af passagerer og prognosen bliver større og større, og at der mangler flere og flere penge til driften.

Samtidig svigter passagererne til SDU også letbanen. Det skyldes blandt andet, at udviklingen af Campus Odense går langsommere end planlagt, og at SDU endnu ikke har imødekommet ønsket om parkeringsrestriktioner, forklarede ekspertudvalget, som Økonomiudvalget i Odense Kommune nedsatte i september 2023. Parkeringsforholdene på SDU er med andre ord for gode, og der bør være mere tidsbegrænset parkering ifølge anbefalingerne.

Artiklen forsætter under billedet

Indtægterne rammes af manglende passagerer
Indtægterne rammes af manglende passagerer
Foto: Grafik: Anders Kammersgaard

Billetpriser

Det går trægt med at indfri forventningerne til den estimerede påstigerpris. I 2024 er den gennemsnitlige indtægt per passager på 8,51 kroner. Det er 3,87 kroner mindre end forventet. I alt er man cirka 30 procent under gennemsnitsprisen per passager.

Det skyldes mange ting. Blandt andet indførte man sidste år de såkaldte QR-billetter, som var billigere at købe. Tanken bag var, at man ville have flere til at bruge letbanen, og det er også lykkedes. I april satte salget af QR-billetter rekord med knap 70.000 salg, og QR-billetten udgør 10-20 procent af det samlede billetsalg i letbanen. Men man tjener altså ikke nok penge på de billige billetter, der koster 15 kroner.

Også de såkaldte fastpris-produkter er lidt af en hæmsko, forklarer Dan Ravn. Cirka 25 procent af indtægterne kommer fra periodekort og andre billettyper med rabat, men de udgøres af mellem 40 og 50 procent af kunderne.

Derfor har der været debat om en mulig prisstigning, men det ser indtil nu ud til at være blevet skudt ned.

Artiklen forsætter under billedet

Fynbus er ramt af corona og stigende energipriser
Fynbus er ramt af corona og stigende energipriser
Foto: Grafik: Anders Kammersgaard

Højere energipriser og corona

Hos Fynbus er den generelle holdning, at den kollektive transport har det svært i Odense. Derfor hjalp det bestemt ikke, at de stigende energipriser i 2022 og 2023 gjorde det dyrere at tanke med både diesel og strøm.

I 2024 har priserne på de to energikilder stabiliseret sig, men prisen på diesel er stadig højere end budgetteret inden energikrisen. Samtidig er påstigerprisen steget med 15 øre per passager, og mindre udgifter kombineret med flere passagerer er altid godt.

Der er dog et efterslæb fra corona-pandemien, som stadig påvirker driften af Fynbus. I første omgang er man endnu ikke på højde med de passagertal, som man havde inden pandemien.

Det går dog stille og roligt fremad, og på nuværende tidspunkt har man hentet halvdelen af de passagerer, man mistede under corona.

På grund af det drastiske fald i indtægter fra passagererne opstod en lånemulighed. Det er det lån, der nu skal betales tilbage, og som kan læses i regnskabet. 15 millioner kroner var Fynbus' lån på, og de penge skal falde i 2026.

Oversigt

    Oversigt