Odense ønsker penge til sporvogne

Landets tredjestørste by vil bruge 2,6 milliarder på en letbane, men venter på regeringens tilsagn om støtte.

Mens hovedstaden er gennemhullet af metrobyggeri, har de store provinsbyer en mere overjordisk løsning på fremtidens kollektive trafik.

Nu følger Odense nemlig i hælene på Aarhus og har onsdag præsenteret planerne for byens kommende letbane - en moderne form for sporvogn - der skal stå klar til brug senest i 2020.

- Jeg har et enigt byråd bag mig, og folk i Odense har været positive over for projektet, siger borgmester Anker Boye (S) til Ritzau om den 2,6 milliarder kroner dyre plan.

Første etape af letbanen skal stå klar til, at det nye supersygehus åbner på universitetsområdet i byens sydøstlige del i 2020, men lige nu handler det om at sikre, at den nye regering er villig til at poste penge i sagen.

Så sent som i foråret var daværende transportminister Hans Christian Schmidt tæt på at give det endelige tilsagn, men nu er det altså op til den nye regering at levere de 40 procent af omkostningerne, som odenseanerne regner med.

Da Helle Thorning-Schmidt var forbi Odense i valgkampen lovede hun at støtte planerne, og de løfter regner borgmesteren med bliver omsat til realiteter.

Letbaner er da også nævnt i det nye regeringsgrundlag.

- Partierne bag den nye regering har tidligere været meget positive, så jeg forventer, at vi har finansieringen på plads inden udgangen af denne regeringsperiode, siger Anker Boye.

I Aarhus er kommunen samtidig langt fremme med en letbane. Projektet til 1,2 milliarder kroner ventes endeligt besluttet i Folketinget i løbet af efteråret med en anlægslov.

Den århusianske letbane betales med 500 millioner kroner fra kommunen, 78 millioner fra Region Midtjylland, mens staten har afsat op til 700 millioner kroner til projektet.

Den første etape af letbanen ventes indviet omkring 2016.

Oversigt

    Oversigt