Selv om jobbet som gymnasielærer kun kræver en kandidatgrad, lyder det nemlig fra gymnasier i København, Odense, Aarhus og Aalborg, at man de seneste år er begyndt at modtage ansøgere og ansætte lærere, der har en ph.d.-grad. På Aarhus Tech havde 26 af årets 180 ansøgere til lærerstillinger en ph.d.-grad, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten tirsdag.
Det skal ses i lyset af, at staten siden 2004 har brugt 4,8 milliarder kroner på at fordoble produktionen af ph.d.-studerende for at øge væksten i samfundet. I år skal politikerne beslutte, om investeringen skal fortsætte. Arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen, professor på Aalborg Universitet, mener, at det var fornuftigt at øge antallet af ph.d.ere, men også at man må undersøge, hvor de får job.
- For eksempel er det fjollet, at flere ph.d.ere ender som gymnasielærere; det er spild af tre års ekstra uddannelse. En ph.d.-grad er en forskeruddannelse, og som undervisere kommer de ikke til at forske i gymnasiet, siger han til Jyllands-Posten.