Sidste år var der kaos og uro - sådan går det på Lenes arbejde i dag

Det går bedre i aften- og natgrupperne i hjemmeplejen i Odense. Det viser årets trivselsmålinger. 74-årige Anne mærker mindre stress blandt medarbejderne, men ønsker sig stadig bedre tid til pleje.

Lene Hvitfeldt åbner det nye, sorte nøgleskab på gangen i den gule murstensbygning, der er rammen for medarbejdere i Aftengruppen Nord i hjemmeplejen. Nøglerne hænger sirligt på rækker klar til, at dagens hold ukompliceret får styr på den del af praktikken på vagten.

Skabet er et af de håndgribelige beviser på, at der i dag er bedre styr på det lavpraktiske i hjemmeplejens aften- og natgrupper, på kommunikationen mellem ledere og medarbejdere og på trivslen blandt medarbejderne i Odense.

For et år siden var situationen en anden. Aften- og natgrupperne kæmpede med højt sygefravær, eskalerende vikarbudgetter og skrantende trivsel blandt medarbejderne.

Nye tal viser, at den udvikling er vendt. Sygefraværet er faldet det seneste år, det samme er udgifter til vikarer, og de seneste trivselsmålinger fortæller en ny historie om at arbejdsmiljøet er i bedring. Tilliden mellem ledere og medarbejdere er voksende, det samme er følelsen af at have indflydelse på det daglige arbejde.  

Redskaberne til den udvikling har blandt andet været nye vagplaner med pauserne skrevet ind tid sat af til pauser, flere biler og regelmæssige møder mellem medarbejdere og ledelse. Tiltag, der blev sat i værk efter, at TV 2 Fyn sidste år afslørede store problemer i aften- og natgrupperne i hjemmeplejen i Odense.

Lene Hvitfeldt er sosu-assistent og arbejdsmiljørepræsentant i Aftengruppen Nord
Lene Hvitfeldt er sosu-assistent og arbejdsmiljørepræsentant i Aftengruppen Nord
Foto: Ken Petersen


- Sidste år var der kaos og uro. Vi havde mange afløsere, og vi oplevede, at der var borgere, der ikke fik besøg om aftenen, fordi de vingede besøgene af uden at gå ind til borgeren. Det var frustrerende, fortæller Lene Hvitfeldt, sosu-assistent og arbejdsmiljørepræsentant i Aftengruppen Nord.

Sådan er det ikke længere. 

- Vi har fået køretid og pause på listerne. Det giver noget psykisk, at kunne se, at der er tid til det. Vi holder flere møder med vores team. Og så er afløsere, der ikke passer deres arbejdere, heller ikke længere velkomne. Det har givet respekt for ledelsen, fortæller Lene Hvidtfeldt.

Derfor møder hun også mere tryg og glad på arbejde, end hun gjorde for et år siden. 

Til gengæld er antallet af besøg ude hos de ældre kun faldet med cirka ét per vagt. 

- Der er stadig medarbejdere, der synes, det er for mange borgere, de skal ud til. Det skal vi have kigget på, siger Lene Hvitfeldt. 

Plads til flere forbedringer

74-årige Anne, pensioneret kunsthistoriker fra Odense, får hver dag får besøg af de ansatte i hjemmeplejen. Hun kan godt mærke, at de har fået det bedre. Men hun ønsker sig alligevel, at de kunne blive lidt længere når først, de er inden for hendes dør.

Anne fra Odense stod frem sidste år og fortalte om ringe forhold i ældreplejen. Blandt andet oplevede hun, at medarbejdere glemte hendes besøg.
Anne fra Odense stod frem sidste år og fortalte om ringe forhold i ældreplejen. Blandt andet oplevede hun, at medarbejdere glemte hendes besøg.
Foto: Ken Petersen


- Jeg kan godt mærke på dem, at de har fået bedre arbejdsforhold, og det synes jeg bestemt, de skal have. Der er bare ensidigt dem, der har fået nogle bedre forhold, ikke borgerne.

Anne håber derfor på, at hun og de andre borgere, der får besøg af hjemmeplejen, bliver de næste, der bliver tilgodeset.

- Vi er ikke færdige endnu!

Charlotte Aamand, rehabiliteringsleder i Aftengruppen Nord, kan ikke forsikre Anne om, at  medarbejdere kan blive længere tid hos hende. Men hun glæder sig over, at Anne mærker, at medarbejdere er mindre stressede, når de kommer hos hende.

- Jeg ville elske, at vi kunne gå tilbage til de gamle dage, da jeg startede i hjemmeplejen. Der var plads til, at jeg satte mig ned og fik en kop kaffe med borgeren, og vi gik og hyggede os. Det er der ikke ressourcer til i dag, siger hun. 

Du kan læse og se sidste års dækning af forholdene i hjemmeplejen her.

Gafer ældrepleje_v4
Foto: Grafik: Anders Kammersgaard

Både ledelsen og medarbejderne i Aftengruppen Nord har altså i løbet at året arbejdet på de indre linjer på at nedbringe sygefraværet, brug af vikarer og fremme trivslen. 

- Der manglede tillid, og der manglede relation. At der blev kastet lys på det ude fra gjorde, at politikerne og lederne fik øje for, at der var brug for noget ekstra herude i Aften Nord, forklarer Charlotte Aamand.

i Aftengruppen Nord har de, udover håndfaste løsninger som nøgleskabet, adgang til flere biler og mere overskuelige kørelister, fået hjælp til at forbedre kommunikationen både mellem kolleger og ledere. 

 - Nu skal vi til at holde fast i alle de rigtig gode ting, vi har sat i værk, men vi skal også køre lidt langsommere, så det også bliver hverdag igen, siger Charlotte Aamand. 

Indsatsen i hjemmeplejen

Faste teams skal være løsningen 

Brian Dybro, ældrerådmand i Odense Kommune, sagde sidste år, at forholdene i Aften- og natgrupperne ikke var værdige for hverken medarbejderne eller de ældre. Han er glad for forbedringerne for medarbejderne, og håber på at arbejdet med mere faste teams, vil betyde, at også Anne for glæde af kommunens indsats for en bedre ældrepleje.

Men antallet af besøg på en vagt er faldet med i gennemsnit en fra knap 24 til knap 23, hvordan skal man så kunne give en bedre pleje?

- Det vi kan se er, at når man har fået ryddet nogle af de lavpraktiske problemer af bordet, der har stresset medarbejderne. Det kan vi se giver resultater. Det giver, at man er mere rolig, når man kommer ind. Men jeg medgiver, at vi har en ældrepleje ikke bare i Odense med i hele landet, der er presset, fordi der kommer flere ældre, der har brug for hjælp samtidig med, at vi har svært ved at rekruttere medarbejdere. Derfor er jeg overbevist om, at løsningen er at investere i faste teams.

De får ikke færre mennesker, de skal ud til?

- Det er der ikke på nuværende tidspunkt lagt op til, men når vi investerer i faste tværfaglige teams, og når vi også får aftenholdet med, så kommer man til at opleve en kvalitetsmæssig forbedring, og det skal smitte af på de ældre og på de pårørende.

Oversigt

    Oversigt