Tinderbox satser på 25.000 gæster

Odenses nye musikfestival forventer at tiltrække 25.000 gæster allerede næste år, og har aftale med kommunen i 10 år. Arrangørerne har endnu ingen navne klar.

Onsdag formiddag holdt Odense Kommune sammen med Tinderbox Entertainment pressemøde om den nye festival.

- Jeg er stolt over, at vi i vores by kan præsentere aftale med et konsortie der har ambition om at ville skabe en stor festival, siger Anker Boye.

Fra Odense Kommunes side er ambitionen, at Tinderbox kan være med til at udvikle byen.

- Tinderbox skal skabe vækst og udvikling i Odense og løfte Odense op på europæisk plan, siger Anker Boye.

Bag festivalen står Tinderbox Entertainment, der blandt andet har erfaringer med den succesrige festival Northside i Aarhus.

- Vi har valgt Odense, fordi byen har været interesseret i at arbejde med os. De har lyttet til vores behov, hvad der skal til og vi får de bedst mulige forhold, siger Brian Nielsen fra Tinderbox Entertainment.

Odense Kommune skyder syv millioner kroner i projektet i en 10-årig periode. Pengene skal blandt andet bruges til en mindre ombygning i Tusindårsskoven, hvor festivalen skal finde sted sidste weekend i juni.

- Vi er meget interesseret i at inddrage hele byen i at skabe en god festival, så alle der har interesse i festivals vil blive inddraget, siger Brian Nielsen.

Arrangørerne havde ingen navne med til festivalen, og målgruppen er meget bred.

- Det vil blive et traditionelt festivalprogram med både danske og internationale navne. Vores målgruppe er bred - mellem 20 og 50 år - og første år regner vi med 25.000 gæster, siger Brian Nielsen.

I modsætning til Roskilde Festivalen bliver der ingen teltlejr til Tinderbox. I stedet skal Tinderbox gæster bruge Odense.

- Jeg vil lægge hovedet på blokken og garantere, at alle hoteller i Odense får udsolgt i denne weekend, lyder det fra Ronnie Hansen, der er eventchef i Odense.

Oversigt

    Oversigt