Kørte gennem Odense med en ølbong hængende på siden – nu får det konsekvenser

Danske unge har Europarekorden i druk. Det er et kæmpemæssigt problem, siger forsker.

De danske byer fyldes fredag aften af julemænd, der fra lastbiler uddeler blå nissehuer og gratis juleøl til de mange fremmødte.

Anledningen er, at bryggerierne frigiver julebryggen – en begivenhed, der også kaldes j-dag.

Det er en af de dage, hvor formentlig flest danskere drikker sig fulde på samme tid.

Det er 30 år siden, at Tuborg for første gang gjorde frigivelsen af julebryggen til en begivenhed, og siden da er andre bryggerier hoppet med på vognen og har gjort j-dag til en stor dag for bryggeriernes markedsføring.

Men det møder nu hård kritik fra flere sider.

Det sker på baggrund af TV 2-dokumentaren 'Børn på druk', der skildrer alkoholkulturen blandt børn og unge.

Dokumentaren tager afsæt i sidste års j-dag, og her afdækkes det, hvordan reklamekaravaner sponsoreret af bryggerier kører ned gennem de store danske byer, og med snekanoner og høj musik tiltrækker unge mennesker ned til 15 år på jagt efter gratis øl.

Dokumentaren har nu fået Alkoholreklamenævnet til at gå ind i sagen.

Alkoholindustriens marketingssucces

I Odense har bryggeriet Albani de seneste 17 år kørt gennem Odense i en åben vogn med en ølbong hængende på siden. Den fylder julemanden i karavanen med en halv liter øl, mens forventningsfulde unge står klar til at drikke det hurtigst muligt.

Skærmbillede 2023-11-03 130413
Foto: TV 2

Eftersom at flere af bryggeriernes arrangementer på j-dag foregår på gaden, kan børn og unge få adgang til alkohol, der ellers ville være forbeholdt udskænkninger på barerne, hvor aldersgrænsen er 18 år.

Men på j-dag har børn og unge rig mulighed for at få fat i gratis alkohol.

Jakob Demant, der er sociolog og forsker på Københavns Universitet - og en af de førende forskere i børn og unges alkoholvaner - mener, det er et stort problem.

- J-dag er en institution, som bryggerierne har lavet supersuccesfuldt. Det er industrien, der har fundet på en dag, hvor vi drikker os rigtig fulde sammen på en af de store højtider, siger han i dokumentaren ' Børn på druk'.

Han peger på, at danske unge starter tidligt med at drikke sig fulde sammenlignet med resten af Europa.

Skærmbillede 2023-11-03 130525
Foto: TV 2

40 procent af alle 15 til 16-årige har været fulde inden for den seneste måned, mens gennemsnittet for resten af Europa er 13 procent.

- Hvor det i resten af Europa er aftagende og begynder at blive mindre og mindre, og i Danmark ligger vi bare stadig helt i toppen, så vi har stadig et kæmpemæssigt problem, siger Jakob Demant.

Han mener, at det med j-dag er lykkedes bryggerierne at gennemføre en markedsføring af alkohol til børn og unge, som er gået under radaren.

Karavane kan have overtrådt retningslinjer

Hos Alkoholreklamenævnet, der behandler og afgør sager om markedsføring af alkohol, har de set dokumentarens videomateriale fra j-dag i Odense, hvor der ikke holdes opsyn med, om dem, der modtager gratis øl eller drikker det direkte af en ølbong, er over 18 år.

Nu vil Alkoholreklamenævnet gå ind i sagen.

I et skriftligt svar til TV 2 skriver Alkoholreklamenævnet, at de på baggrund af dokumentaren vurderer, at retningslinjerne for markedsføring af alkohol kan være overtrådt.

- Nævnet vil derfor med udgangspunkt i det sendte videomateriale behandle sagen vedrørende Albani efter Alkoholreklamenævnets retningslinjer. Når der foreligger en afgørelse, kan nævnet kommentere på den konkrete sag, skriver Marlene Vinther Plas, der er formand for Alkoholreklamenævnet.

Hun påpeger desuden, at det ikke er tilladt at markedsføre alkohol til børn og unge under 18 år – heller ikke ved at uddele vareprøver.

TV 2 har foreholdt Albani for Alkoholreklamenævnets udtalelse, men de ønsker ikke at udtale sig.

I et skriftligt svar til TV 2 skriver Michelle Nørrelykke Hindkjær, der er pr- og kommunikationschef hos Albani, at de ser på sagen med stor alvor og har opsagt sponsoratet til karavanen i Odense, efter at de er blevet bekendt med hændelsesforløbet.

Se dokumentaren 'Børn på druk' mandag klokken 20.00 på TV 2 eller på TV 2 Play.

Oversigt

    Oversigt