Broafgiften på Storebælt skal sløjfes. Det mener Bent Thodsen fra Hanstholm.
Selv er han ejer af Hanstholm Camping og langt fra stamkunde hos Storebæltsbroen. Det er fire-fem år, siden han krydsede bæltet i bil.
Alligevel er det en holdning, han ikke bare har, men som han også kæmper for.
22. januar lavede han et borgerforslag, og siden har flere tusinde danskere skrevet under på, at prisen for at køre over landets længste bro bør være 0 kroner.
- Der er en urimelighed i, man laver sådan en betalingshindring. At man sætter en bom op og kræver betaler. Det begrænser mobiliteten, siger Bent Thodsen.
Bilisterne betalte sidste år omtrent tre milliarder kroner for at passagerer broen. Og bilisternes betaling har siden 1998, hvor broen åbnede for biler, været stor nok til, at broen kunne være gældfri. Det er den dog ikke.
Ordfører: En pengemaskine
Milliarderne bliver nemlig også brugt på andre infrastrukturprojekter i Danmark. Det møder kritik fra Bent Thodsen og fra bilejernes interesseorganisation FDM.
- Danskerne betaler mere end 50 milliarder i bilafgifter hvert år. Det betyder, mener vi, at man ikke skal have sådan en Storebælts-told, siger afdelingsleder hos FDM Torben Lund Kudsk.
På Christiansborg går transportordfører og Venstremand Kristian Pihl Lorentzen gerne ind i debatten. Han tøver ikke med at kalde Storebæltsbroen for en pengemaskine.
Afgiften bliver nok
Men det er også en pengemaskine, som kan være behændig, når man skal finde penge til at lave ny infrastruktur.
Et bredt flertal bakker således op om, at det ikke skal være gratis at køre de 18 kilometer ; blandt andet fordi det i sig selv koster omkring en halv milliard kroner om året bare at vedligeholde broen, forklarer transportordføreren.
Det betyder dog ikke, at debatten om broen bare lige er lukket.
- Jeg tro, der altid vil være en form for afgift, men den bliver forhåbentlig betydeligt lavere i fremtiden, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Den besked vækker glæde i Hanstholm. Tirsdag aften havde rundet regnet 6500 skrevet under på Bent Thodsen borgerforslag. Han skal nå 50.000 underskrifter inden 28. juli, hvis han vil sikre sig, Folketinget behandler forslaget.