Rederi bekræfter brand i batterier – dato for sejlads usikker

Der er leveringstid på nye batterier til elfærgen mellem Als og Ærø. Tirsdag brød en lille del af batterierne i brand, og nu ligger færgen stille.

Du må væbne dig med endnu mere tålmodighed, hvis du gerne vil nyde en stille overfart mellem Als og Ærø.

Ærøfærgernes direktør, Keld Markmann Møller, oplyser til TV SYD, at elfærgen 'Ellen' tidligst genoptager sejladsen 24. juli, men at det sandsynligvis bliver senere.

- Vi skal først have lavet rapporten, så vi kan sikre os, at det ikke sker igen. Nu har vi konstateret, at det var en brand, og vi kan se, at det tager lidt længere tid, siger Keld Markmann Møller.

Tirsdag udbrød der brand i det ene af de to batterirum på færgen, der udelukkende er eldreven, og som ved sin jomfrutur i 2019 var verdens kraftigste elfærge med en rækkevidde på 40 kilometer.

'Ellen' er af britiske BBC også blev kaldt en Tesla på havet.

quote Vores skumanlæg har fungeret helt, som det skulle

Keld Markmann Møller, direktør, Ærøfærgerne


Branden blev slukket af et særligt automatisk skumslukningssystem umiddelbart efter at have lagt fra kaj i Søby på Ærø.

Han oplyser samtidig, at det kan blive nødvendigt at lade færgen Skjoldnæs, der normalt sejler mellem Als og Fyn, sejle nogle afgange fra Als til Ærø.

Fakta om elfærgen 'Ellen'

Færge var afspærret

Siden branden har Beredskabsstyrelsen, batterileverandøren Leclanché og Søfartsstyrelsen arbejdet på stedet med at finde årsagen til branden.

I lang tid måtte de ikke gå ombord på skibet, fordi Beredskabsstyrelsen skulle sikre sig, at der ikke var giftige gasser på skibet.

Finansiering


Siden har Leclanché arbejdet på skibet.

- Vi har konstateret, at der har været brand, så processen bliver en anden, end hvis det bare havde været en overophedning. Vores skumanlæg har fungeret helt, som det skulle, siger Keld Markmann Møller.

Skibet har i alt 20 batteristrenge, som man kalder det. Heraf er tre af strengene mere eller mindre påvirket af branden.

Torsdag talte TV SYD med Poul Norby, der er professor i energilagring ved DTU, og formand for Dansk Batteriselskab.

Han vurderede, at det mest sandsynlige var, at det var en overophedning, der var forårsaget af en fejl i det system, der styrer strømmen fra batterierne. Om det helt præcist er det, der har ført til branden, ved rederiet endnu.

Oversigt

    Oversigt