Familie på fire har fire biler for at hverdag hænger sammen: - Ikke med min gode vilje

Hos Lone Schramm på Helnæs holder der ofte fire biler. Ikke fordi der er gæster, men fordi husets fire beboere har brug for dem, hvis hverdagen skal hænge sammen. Sådan har det dog ikke altid været.

BANNER_WEB_Fyn skifter gear

Siden 2002 har 52-årige Lone Schramm boet med sin familie boet på den vestfynske halvø Helnæs, der ligger godt 18 kilometer fra Assens. 

Og uden at male med alt for store floskler kan man godt tillade sig at sige, at lige her var alting var bedre i gamle dage. I hvert fald når det kommer til offentlig transport.

- Det var en af de vigtigste årsager til, at vi overhovedet flyttede til øen: At der var offentlig transport, så vores børn kunne komme til og fra skole, siger Lone Schramm. 

Men efter døtrene byttede skole i Assens ud med Vestfyns Gymnasium i Glamsbjerg, skulle de køre i bus mindst to timer om dagen.

Og hvis Lone Schramm og hendes mand ikke kunne hente, kunne der gå op til fem timer, før de var hjemme igen. Derfor så forældrene sig nødsaget til at udvide bilparken på matriklen fra to til fire. En til hver beboer i huset.

- Min mand og jeg nåede til et punkt, hvor vi ikke længere havde tid til at køre med vores piger. Derfor endte vi på, at vi måtte have to ekstra biler. Det er dyrt og ikke med min gode vilje, men hverdagen skal også hænge sammen. 

Da døtrene var små, sendte Lone Schramm dem med bussen på vejen lige for enden af deres indkørsel.
Da døtrene var små, sendte Lone Schramm dem med bussen på vejen lige for enden af deres indkørsel.
Foto: André Majlund Jensen

Den dårlige samvittighed

Lone Schramm ved godt, hvordan det lyder, når hun siger, at hun har fire biler. Og det prikker til hendes dårlige samvittighed.

- Jeg arbejder med klima, så det er noget, jeg er utrolig bevidst om.

Til daglig arbejder hun som salgskonsulent hos Schneider Electric, der har kontor i Odense og hovedsæde i Ballerup. Virksomheden leverer energibesparende løsninger til virksomheder, produktioner og bygninger.

Hvad tænker du om den belastning, I er nødt til at lave for at få jeres hverdag til at hænge sammen?

- Der er jo flere parametre, når man taler om klima og bæredygtighed. Vi har også noget, der hedder social bæredygtighed. Det er vigtigt, at vi tager vare på de unge mennesker, vi har. Og jeg vil gerne støtte mine piger ved at sikre, at de piger har det godt, siger Lone Schramm og tilføjer:

- Og der er nogle muligheder, min ældste datter får, fordi hun bor hjemme og ikke er tvunget til at flytte ud i en lejlighed og skulle bo alene og selv sørge for lys og varme og forplejning og sådan nogle ting, som jo også er en miljøbelastning. 

Lone Schramm er umådeligt glad for sit "kørende kontor", som hun kalder sin Tesla.
Lone Schramm er umådeligt glad for sit "kørende kontor", som hun kalder sin Tesla.
Foto: André Majlund Jensen

Mange biler på Helnæs

Lige nu er det kun den lokale busrute 260, der kører til og fra Helnæs. Hvor ofte den kører bestemmes af Assens Kommune, der også står finansieringen.

Derudover kan man bestille Flextrafik, hvilket Lone Schramms døtre tidligere har været flittige brugere af. Men det er blevet for dyrt og svært i en hverdag, hvor transportbehovet kan ændre sig time for time.

Ifølge borgmesteren i Assens Kommune, Søren Steen Andersen (V), så er Helnæs et af de steder i kommunen, hvor behovet for busser er begrænset, da langt størstedelen af beboerne har to til tre biler.

- Der er nogle steder, hvor det giver god mening med en god og tæt regional busbetjening. Så har du de steder, hvor der på en god dag er en, to eller tre passagerer i bussen. Og her skal man huske på, at der skal være fem til syv passagerer i en bus, før det giver mening CO2-mæssigt i forhold til at bruge en bil, siger han. 

Borgmesteren ser derfor hellere, at man arbejder hen imod det, som han kalder Uber-lignende tilstande. Det har transportminister Thomas Danielsen (V) tidligere foreslået med hensyn til samkørsel i landets yderområder eller borgerdrevne busser.

Det når Lone Schramm og familien med al sandsynlighed ikke at gøre brug af, da hun regner med, at behovet for de fire biler forsvinder om ganske få år.

- Vi ved jo godt, det er begrænset, hvor længe vores piger bor her. Måske et år eller to mere. Så når de flytter til en stor by og skal studere, så sælger vi bilerne.

Oversigt

    Oversigt