André Majlund Jensen

Journalist, Fyens Stiftstidende

6. okt. 2024 kl. 16:51
Fyn
André Majlund Jensen

Ugen uden bil er slut, og Marianne mangler elcyklen: - Har da stjålet ungernes et par gange

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del

Efter to ugers klima-kampagne sluttede TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende arbejdet af på Jernbanegade i Odense med brunner, quiz og æblemost - og kampagnen viste sig at være en øjenåbner for de medvirkende.

"Det er ikke længere sejt, at det er dig, der er mit ride".

Digteren Kim Linnets ord fulgte for to uger siden en gammel Peugeot 307, der kun har levet af diesel, da TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende stedte bilen til hvile ved en autoophugger. Det blev samtidig startskuddet til kampagnen 'Fyn skifter gear'.De to medier har undersøgt, hvad der skal til, hvis øens beboere skal begynde at vælge bilen fra og har her undersøgt, om det overhovedet er realistisk for alle at lade den firehjulede ven stå - og i stedet tage offentlig transport, pumpe cyklen eller investere i en eldrevet løsning.

Alt det og meget andet blev vendt, drejet og debatteret søndag formiddag på Jernbanegade i Odense. Her var der en scene smækket op, indkøbt brunsviger og æblemost til en halv hær og et børnekor fra Carl Nielsen Korskolen skød ballet i gang ved at synge 'Vi kan ikke leve alene' af bandet Tøsedrengene.

André Majlund Jensen
Børnekoret fra Carl Nielsen Korskolen skød arrangementet i gang.

Stjålet ungernes cykler

Efter sangen skulle Marianne Lunde Hansen, der har ageret forsøgsperson på både TV og i avisens spalter ved lade bilen stå i en uges tid og i stedet tage cyklen, på scenen og fortælle, om hun er blevet en mere hyppig cyklist.

- Jeg har da stjålet ungernes et par gange, hvis jeg lige skulle i brugsen. Jeg er jo ikke så høj, så dem kan jeg sagtens passe, siger hun. Hun tilføjer, at det er planen, at hun skal have investeret i en elcykel, som for fremtiden skal være hendes primære transportmiddel i hverdagen, når hun skal fra Næsby og til Bolbro, hvor hun driver sin frisørsalon. Der skal dog lige lidt luft i budgettet først.

- Den koster nemt 8000 kroner sådan en, de er pissedyre jo, griner hun.

Cykel til 50.000

Kampagnens anden forsøgsperson, Kasper Solberg fra Jørgensø på Nordfyn, havde noget større udfordringer med at lade bilen stå. Og han erkender da også fra scenen, at han er kommet til at snyde en enkelt dag i løbet af forsøget, der i øvrigt har været en øjenåbner for ham.

- Jeg har sat mig selv det mål, at jeg skal tage cyklen til minimum én ud af ti møder, jeg skal til i mit byrådsarbejde, forklarer han.

Han tilføjer, at han tror, at det er bedre at starte i det små, og ikke være så ultimativ, så man sætter sig nogle realistiske mål og som så forhåbentligt kan vokse sig større senere hen.

- Mænd i min alder kan godt blive forfaldne til at gå ud og købe en cykel til 50.000 med carbonstel og jeg ved ikke hvad. Men det er mange penge, hvis den så ikke bliver brugt. Så det er nok bedre, at man gør noget lidt mindre, som rent faktisk bliver til virkelighed.

André Majlund Jensen
Afslutning for kampagnen 'Fyn skifter gear' på Jernbanegade i Odense med brunner, quiz og æblemost.
3. okt. 2024 kl. 13:54
Jon Bøge Gehlert

Storstilede cykelstier er røget i vasken: Der mangler otte, kun én er måske på vej

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del

Odense Kommune havde planer om 18 nye supercykelstier, da cykelplaner blev lanceret i 2017. Men nu, hvor de skulle stå klar, mangler otte af dem stadig. Med lidt politisk velvilje kan en enkelt mere være på vej.

Odense har et cykel-dna.

Sådan lød fra det borgmester Peter Rahbæk Juel (S) i 2017, hvor Odense Kommune både oprettede en hjemmeside og en facebookside med navnet 'Cyklisternes By'.

Dengang igangsatte kommunen en cykelhandlingsplan, der står til at slutte i år. Planen indeholder 18 supercykelstier, men nu - i planens sidste år - er kun 10 realiseret.

“Så hvis de ville have de cykelstier, så kunne de bare have prioriteret dem”

— Jens Peter Hansen, landsformand for Cyklistforbundet

- Vi arbejder med cyklisme over en bred kam. Og vi har ambitioner om at være en af Danmarks bedste cykelbyer, siger klima- og miljørådmand Tim Vermund (S).

Som et led i de planer nævner han omdannelsen af Slotsgade og Jernbanegade til cykelgader samt den nye plan for Skibhusvej, som også skal omdannes til cykelgade.

- Det ville være rart, hvis vi også kunne komme videre med supercykelstierne, men det er jo ikke nødvendigvis det, der er afgørende for, at vi skaber en bedre cykelby, siger Tim Vermund.

Supercykelstier i Odense

Nuværende supercykelstier i Odense

  • Campusruten: Bymidten - Campus Odense

  • Centrumruten: Centrum

  • Havneruten: Odins Bro - Næsby

  • Langesøruten: Odense Havn - Korup - Langesø

  • Næsbyruten: Byens Bro - Næsby

  • Lumbyruten: Lumby

  • Vollsmoseruten: Ejbygade - Vollsmose

  • Skt. Klemensruten: Centrum - Skt. Klemens

  • Kertemindestien: Vollsmose Allé - Agedrup

  • Hjallesevej/Odensevej: Centrum - Energivej v. Svendborgvej

Planlagte supercykelstier i Odense

  • Cykelsti fra centrum til Bellinge

  • En tunnel fra Rødegårdsvej under Munkerisvej

  • En sti der går med ringvejen rundt

  • En sti fra Næsbyhoved-Broby til centrum

  • En sti fra Kanalvej til Stige-Gammelsø

  • En sti fra Fraugde til Niels Bohrs Allé

  • En tunnel på Slettensvej under Bladstrupvej

  • En sti fra Nyborgvej til Ejbygade ved kommunegrænsen

Kilde: Odense Kommune

Dyre projekter

På Odense Kommunes hjemmeside står stadig de forskellige prisoverslag på de resterende otte supercykelstier. I 2022 stod de til at koste 106 millioner kroner, men de priser er med alt sandsynlighed ændret i dag, da de ikke er korrigeret for inflation.

- Mange af supercykelstiprojekterne er enormt dyre. Så det kræver, at byrådet får fundet de penge, der skal til, før at vi kan komme i gang med det, lyder det fra Tim Vermund.

Læs også: Jens har knoklet i seks år: "Danmarks smukkeste cykelsti" er billigere end én kilometer motorvej
Gå tilbage Del
3. okt. 2024 kl. 6:00

Jens har knoklet i seks år: "Danmarks smukkeste cykelsti" er billigere end én kilometer motorvej

"Undervurder aldrig en gammel mand med en cykel".

Udsagnet pryder den t-shirt, som Jens Fabricius Hansen fra Ulbølle har taget på i dagens anledning. Han skal fortælle om tilblivelsen af den cykelsti, der kan gå hen og blive en turistattraktion ved Hvidkilde Gods mellem Ollerup og Svendborg.

Jens Fabricius Hansen har gentagne gange optrådt i Fyns Amts Avis i forbindelse med den 63 millioner kroner dyre cykelsti, hvor han også er blevet kaldt "Mr. Cykelsti".

“Den er i hvert fald blevet et trækplaster for dem, der overvejer at tage på cykelferie på Fyn.”

— Jens Fabricius Hansen

Navnet tillægger han dog ikke selv den store betydning, for han vil hellere understrege, at selvom han har fungeret som talsperson for borgersiden af projektet, så har de været mange om arbejdet i foreningen Forum 5762.

Foreningen har siden 2018 har knoklet benhårdt for at få realiseret den mangeårige drøm om en cykelsti forbi det sydfynske gods.

- Det er ikke noget, man bare lige klarer selv, understreger Jens Fabricius Hansen og tilføjer, at cykelstien er et udtryk for, hvad privatpersoner kan, når man står sammen. 

Cykelsti versus motorvej

Der er stor forskel på, hvad det koster at anlægge cykelsti og motorvej.

Dobbeltrettede cykelstier:

By: 2,8 - 6,5 mio. kroner per kilometer. 
Åbent land: 1,1 - 2,8 mio. kroner per kilometer

Enkeltrettede cykelstier:
By: 4,0 – 9,0 mio. kroner per kilometer 
Åbent land: 2,8 – 5,5 mio. kroner per kilometer

Motorvej:

Åbent land85-110 mio. kroner per kilometer
Bynært område: 160-250 mio. kroner per kilometer 

Kilde: Cyklistforbundet og Vejdirektoratet

Cykeldynamoen

Historien om cykelstien ved Hvidkilde Gods er både historien om en gruppe engagerede lokalbeboere og en historie om, hvilken type infrastruktur staten prioriterer penge til: Cykelsti, landevej eller motorvej?

For før Hvidkildes nye cykelsti kom til i juni i år, stod det klart for Jens Fabricius Hansen, at der skulle gøres noget drastisk ved landevejen ved godset, hvis der også skulle være plads til cyklister.

Tim Kyhn

- Der var nærmest ingen, der cyklede på vejen, før cykelstien kom til. Jeg gjorde det selv, men det var mere demonstrativt, end fordi jeg havde lyst, for det var meget usikkert.

Jens Fabricius Hansen har boet i området i omkring 40 år, er tidligere skoleleder på Vester Skerninge Friskole og er ellers meget aktiv som medlem af Cyklistforbundet, hvor han i 2019 vandt prisen som "Årets Cykeldynamo" for arbejdet med cykelstien.

- Det løser ikke verdens problemer, at vi har fået det, som nogen kalder Danmarks smukkeste cykelsti. Det er et langt, sejt træk, der skal til, hvis vi skal få vendt tendensen og få endnu flere til at cykle, siger han.

Cykelgevinst for samfundet

Målinger fra Vejdirektoratet viser, at cykelstien ved Hvidkilde Gods allerede er blevet et hit blandt cyklister. Den bliver i hvert fald brugt mere, end man først havde regnet med, og det kan vise sig at give et afkast i statskassen om nogle år.

Beregninger udarbejdet af Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme viser, at samfundet tjener lidt over otte kroner , hver gang man cykler én kilometer i stedet for at tage bilen.

- Når man er fysisk aktiv, bliver man sundere og kan derved spare sundhedsvæsenet penge, fordi man har mindre brug for lægehjælp og medicinsk behandling, forklarer Jens Troelsen, professor og forskningsleder for forskningsenheden Active Living på Syddansk Universitet.

Robert Wengler
Hvis flere bilister vælger cyklen fremfor bilen, vil det være en positiv udvikling for folkesundheden, siger SDU-professor Jens Troelsen.

Han påpeger desuden alle de mentale fordele, der er ved, at man tager cyklen fremfor bilen.

- Der er noget i det med at bevæge sig udenfor, hvor man giver sig selv et mentalt brusebad, og det giver også et afkast til vores velvære. For hvis der er færre biler i byerne, så får vi nogle mere rolige byrum, det bidrager også til mere ro i hovedet, siger han.

Fyn skifter gear

Vi kører mere i bil end nogensinde, og i Danmark kører vi 40 milliarder kilometer om året i vores privatbiler - oftest til og fra fornøjelser. Men skal det være sådan?

Er det muligt at parkere fossilbilen og vælge mere grønne alternativer?

Det undersøger TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende fra 23. september til 6. oktober.

Stopper ikke her

Cyklistforbundets formand Jens Peter Hansen er heller ikke sen til at anerkende Hvidkilde-gruppen og Jens Fabricius Hansen.

- Det er et fantastisk arbejde, de har lavet.

Formanden beskriver projektet som meget mere end en cykelsti. For isoleret set kunne de 63 millioner kroner, som den særlige cykelsti har kostet, have betalt for meget mere cykelsti andre steder. Men da cykelstien er placeret, hvor den er, er den blevet så meget mere end et stykke asfalt, der kan bruges som pendlerrute.

- Den er i hvert fald blevet et trækplaster for dem, der overvejer at tage på cykelferie på Fyn, siger han.

Hvidkilde-cykelsti-projektet betyder dog ikke, at Jens Fabricius Hansen er færdig med at kæmpe for cykelstier, og han arbejder gerne for at gøre den nu 14 kilometer lange cykelsti endnu længere.

- Nu er det ikke nogen hemmelighed, at man i Vester Åby ønsker at få den farlige strækning mellem Vester Åby og Ulbølle på plads, siger han og tilføjer:

- Og det vil vi da støtte, alt det vi kan.

Han tilføjer, at en supercykelsti fra Bellinge til centrum er den næste i rækken, og den vil koste i omegnen af 60 millioner kroner.

Hvornår kan man så regne med, at der kommer en supercykelsti til Bellinge?

- Det tør jeg slet ikke spå om. Det er op til byrådet i forbindelse med budgetforhandlingerne, hvor man prøver at finde 60 millioner kroner til det.

Handler om prioritering

Hos Cyklistforbundet giver man ikke meget for forklaringen om de manglende penge.

- Odense Kommune har et anlægsbudget som alle andre kommuner, og deres er nok også noget større end de fleste andres. Så hvis de ville have de cykelstier, så kunne de bare have prioriteret dem, siger formand Jens Peter Hansen, der selv er byrådsmedlem i Randers Kommune som løsgænger.

Læs også: Så dyr er din bil i virkeligheden - disse udgifter glemmer du
Gå tilbage Del
27. sep. 2024 kl. 8:37
Fyn

Så dyr er din bil i virkeligheden - disse udgifter glemmer du

Det er dyrt at have bil. Det bør overraske kun ganske få. At du til gengæld kun betaler to tredjedele af de samlede omkostninger på din bil, overrasker dig måske.

Der er nemlig flere ting, man ikke tænker over, når man kører dankortet igennem hos bilforhandleren. En i øvrigt vild handling i sig selv - i hvert fald første gang, man prøver det.

- Du har din fokus på din privatøkonomi, men der er jo i virkeligheden langt flere omkostninger ved at have bil, fortæller Torben Lund.

Han er afdelingschef hos FDM, og han ved alt, der er værd at vide - og mere til - om biløkonomi. 

Grafikken tager udgangspunkt i, at man køber en ny bil til 350.000 kroner, kører 20.000 kilometer om året og har bilen i 5 år.

Den største ting, en ny bilejer misser, er det kæmpe værditab, der følger så snart, bilen har forladt forhandleren. Dertil kommer alle de gener, der er ved, at vi kører bil.

- Når vi kører i vejen for hinanden, påfører vi hinanden en udgift. Fordi den tid, vi spilder ved at holde i kø, har en værdi. Når der sker uheld engang imellem, er det også rigtig dyrt for samfundet. Man kan også værdiansætte det, at biler støjer.

- Så udover de almindelige omkostninger, man tydeligt kan se, når man har bil, såsom at købe den, betale af på lån, fylde brændstof eller energi på og få den repareret, er der nogle såkaldte eksterne omkostninger, som er samfundets omkostninger ved, at du har bil, og jeg tror, at de færreste private også tænker over, at de eksisterer, fortæller Torben Lund.

25 kroner for en tur til bageren

Man antager, at det koster cirka 2.000 kroner ekstra om måneden at have bil, end det du selv bruger på eksempelvis ejerafgift, brændstof, parkering, bilvask og service - og det er uanset, om du kører i dieselhakker eller grøn elbil.

- 80 procent af omkostningerne, der er forbundet med bilkørsel er uafhængig af, hvilken type bil man kører i. En elbil kører lige så meget i vejen som andre biler, og den forårsager lige så mange uheld, forklarer Torben Lund.

Til gengæld har elbilen en fordel, når vi taler støj, luftforurening og klima.

Anders Bøttcher
Danskerne kører 40 milliarder kilometer om året, og det er faktisk kun en tredjedel af kilometerne, der bringer os til og fra arbejde og skole. Resten er til fornøjelser.

Og så spørger du måske; hvad kommer det egentlig mig ved, når det trods alt ikke er mig, der direkte betaler den ekstraregning?

- Jo, det kunne man godt spørge om, men der er jo alligevel en gene for dig. Det, at du holder i kø og bander over, hvorfor de andre også har fået den idé at køre samtidig med dig, og nu kan du ikke nå i vuggestuen og hente dit barn, siger Torben Lund.

- Du vil jo nok godt give et eller andet for at undgå at være i den situation. Det er dén værdi transportøkonomerne på Danmarks Tekniske Universitet har udregnet.

Og nå ja, det kommer rigtig meget dig ved, hvis det - som Torben Lund forudser, og han er trods alt den klogeste afdelingschef i FDM - ender med, at der bliver indført kørselsafgifter i Danmark. 

Så skal du pludselig til at vurdere, om du vil betale 25 kroner for at køre til bageren søndag morgen, eller om du vil betale 37 kroner for at komme mod sommerhuset på samme tidspunkt som alle andre fredag eftermiddag

Fyn skifter gear

Vi kører mere i bil end nogensinde, og i Danmark kører vi 40 milliarder kilometer om året i vores privatbiler - oftest til og fra fornøjelser. Men skal det være sådan?

Er det muligt at parkere fossilbilen og vælge mere grønne alternativer?

Det undersøger TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende fra 23. september til 6. oktober.

Han fortæller, at der altid er masser af velvilje blandt politikere, når det kommer til bedre skabe cykelforhold.

- Men når det så kommer til at eksekvere, så havner cyklerne bagerst i køen, mens bilerne oftest bliver prioriteret i stedet for.

Pernille Gram

Til det replicerer klimarådmanden:

- Jeg tror, hvis du spørger Jens Peter Hansen om, hvorvidt vi gør det godt inden for cyklisme i Odense, hvorvidt vi er modige, og hvorvidt vi sætter rigtig meget i gang i Odense, så vil han nikke anerkendende til rigtig meget af det, vi gør.

Tim Vermund mener desuden, at man ligeså godt kan sende spørgsmålet et nøk opad.

Fyn skifter gear

Vi kører mere i bil end nogensinde, og i Danmark kører vi 40 milliarder kilometer om året i vores privatbiler - oftest til og fra fornøjelser. Men skal det være sådan?

Er det muligt at parkere fossilbilen og vælge mere grønne alternativer?

Det undersøger TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende fra 23. september til 6. oktober.

- Når vi i Danmark bruger så mange penge på at bygge vej til biler, hvorfor er det så en så lille del, der bliver udlagt til cykelstier? Christiansborg har i forvejen en cykelstipulje, hvor de vil finansiere omkring 40 procent af landets cykelstiprojekter. Derfor ville det være en befrielse, hvis de hjalp os noget mere.

Kunne I ikke bare prioritere anderledes og få cykelstierne højere op på prioriteringslisten?

- Sidste år havde vi 25 millioner kroner til at lave grøn mobilitetsplan for, og skulle vi have brugt de penge på at lave en supercykelsti til mange millioner kroner til Bellinge, ville vi have udhulet budgettet. Så vi har fået så meget cyklisme ud af de penge, vi har.

Læs også: Her smager chef sin egen medicin: - Jeg har svært ved at gøre det
Gå tilbage Del
24. sep. 2024 kl. 10:43
Fyn

Her smager chef sin egen medicin: - Jeg har svært ved at gøre det

I stedet for at spænde sikkerhedsselen, klikker Poul Kjærgaard cykelhjelmens remme fast unger hagen.

Han er chefredaktør for Fyens Stiftstidende, der sammen med TV 2 Fyn forsøger at få fynboerne til at skifte gear og lade bilen stå i garagen - for klimaets skyld.

Vi har bedt to fynboer med vidt forskellige transportbehov om at tage cyklen og offentlig transport i en uge.

- Hvis vi vil udsætte fynboerne for sådan et eksperiment, kunne jeg også godt tænke mig at smage medicinen, fortæller Poul Kjærgaard.

I Danmark kører vi 40 milliarder kilometer om året i vores biler. Ifølge foreningen Forenede Danske Motorejere - som du nok bedst kender som FDM - er det oftest til fornøjelser og fritidsaktiviteter. 

- Jeg er godt klar over, at jeg bestemt ikke er særlig gunstig for vores CO2-regnskab med den adfærd, jeg har med min bil, siger chefredaktøren.

Eksperimentdagen

Poul Kjærgaards eksperiment tager sin begyndelse i Asperup. En lille landsby mellem Nørre Aaby og Båring på Vestfyn. 

I indkørslen holder hans afhængighed. Den mørkeblå Mercedes.

Den forbliver i garagen, og Poul Kjærgaard trækker i stedet Raleigh-cyklen ud af skuret. Forude venter cirka 35 kilometer, der skal tilbagelægges med både cykel og tog.

- Hele det her eksperiment med at udfordre vores måde at flytte os rundt på er enormt spændende, fordi det er afgørende, at vi kan ændre vores vaner, siger han.

Tim Kyhn
Poul Kjærgaard skal fra hjemadressen til stationen i Nørre Aaby, hvorfra han skal med toget til Odense.

Der er, ifølge Poul Kjærgaard, mange årsager til, at han er afhængig af bilen. Spørgsmålet er, om det mest af alt er vaner.

- En dag som i dag, oplever jeg virkelig for alvor dilemmaerne, der er forbundet med den grønne omstilling. Jeg ved, at jeg burde leve på en anderledes måde, men jeg har virkelig svært ved at gøre det, fordi det har nogle store konsekvenser for den måde, jeg har tilrettelagt mit arbejds- og privatliv, forklarer han.

Efter først fem kilometer til stationen på jernhest og dernæst en halv time i tog er Poul Kjærgaard fremme.

Så længe postnummeret hedder 5466 Asperup, er hans foretrukne måde at transportere sig rundt på fortsat bilen.

- Det er for bøvlet at tage offentlig transport for mig, og det er for billigt at køre bil, og det er det, der er hovedproblemet. Men jeg mener, at vi skal tale om den grønne omstilling, og hvilke muligheder vi har for at ændre vores hverdag, siger han.

Fyn skifter gear

Vi kører mere i bil end nogensinde, og i Danmark kører vi 40 milliarder kilometer om året i vores privatbiler - oftest til og fra fornøjelser. Men skal det være sådan?

Er det muligt at parkere fossilbilen og vælge mere grønne alternativer?

Det undersøger TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende fra 23. september til 6. oktober.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her