Storstilede cykelstier er røget i vasken: Der mangler otte, kun én er måske på vej

Odense Kommune havde planer om 18 nye supercykelstier, da cykelplaner blev lanceret i 2017. Men nu, hvor de skulle stå klar, mangler otte af dem stadig. Med lidt politisk velvilje kan en enkelt mere være på vej.

BANNER_WEB_Fyn skifter gear

Odense har et cykel-dna.

Sådan lød fra det borgmester Peter Rahbæk Juel (S) i 2017, hvor Odense Kommune både oprettede en hjemmeside og en facebookside med navnet 'Cyklisternes By'.

Dengang igangsatte kommunen en cykelhandlingsplan, der står til at slutte i år. Planen indeholder 18 supercykelstier, men nu - i planens sidste år - er kun 10 realiseret.

quote Så hvis de ville have de cykelstier, så kunne de bare have prioriteret dem

Jens Peter Hansen, landsformand for Cyklistforbundet

- Vi arbejder med cyklisme over en bred kam. Og vi har ambitioner om at være en af Danmarks bedste cykelbyer, siger klima- og miljørådmand Tim Vermund (S).

Som et led i de planer nævner han omdannelsen af Slotsgade og Jernbanegade til cykelgader samt den nye plan for Skibhusvej, som også skal omdannes til cykelgade.

- Det ville være rart, hvis vi også kunne komme videre med supercykelstierne, men det er jo ikke nødvendigvis det, der er afgørende for, at vi skaber en bedre cykelby, siger Tim Vermund.

Supercykelstier i Odense

Dyre projekter

På Odense Kommunes hjemmeside står stadig de forskellige prisoverslag på de resterende otte supercykelstier. I 2022 stod de til at koste 106 millioner kroner, men de priser er med alt sandsynlighed ændret i dag, da de ikke er korrigeret for inflation.

- Mange af supercykelstiprojekterne er enormt dyre. Så det kræver, at byrådet får fundet de penge, der skal til, før at vi kan komme i gang med det, lyder det fra Tim Vermund.

Han tilføjer, at en supercykelsti fra Bellinge til centrum er den næste i rækken, og den vil koste i omegnen af 60 millioner kroner.

Hvornår kan man så regne med, at der kommer en supercykelsti til Bellinge?

- Det tør jeg slet ikke spå om. Det er op til byrådet i forbindelse med budgetforhandlingerne, hvor man prøver at finde 60 millioner kroner til det.

Handler om prioritering

Hos Cyklistforbundet giver man ikke meget for forklaringen om de manglende penge.

- Odense Kommune har et anlægsbudget som alle andre kommuner, og deres er nok også noget større end de fleste andres. Så hvis de ville have de cykelstier, så kunne de bare have prioriteret dem, siger formand Jens Peter Hansen, der selv er byrådsmedlem i Randers Kommune som løsgænger.

Han fortæller, at der altid er masser af velvilje blandt politikere, når det kommer til bedre skabe cykelforhold.

- Men når det så kommer til at eksekvere, så havner cyklerne bagerst i køen, mens bilerne oftest bliver prioriteret i stedet for.

Mange af de planlagte supercykelstier bliver ikke til noget.
Mange af de planlagte supercykelstier bliver ikke til noget.
Foto: Pernille Gram

Til det replicerer klimarådmanden:

- Jeg tror, hvis du spørger Jens Peter Hansen om, hvorvidt vi gør det godt inden for cyklisme i Odense, hvorvidt vi er modige, og hvorvidt vi sætter rigtig meget i gang i Odense, så vil han nikke anerkendende til rigtig meget af det, vi gør.

Tim Vermund mener desuden, at man ligeså godt kan sende spørgsmålet et nøk opad.

Fyn skifter gear

- Når vi i Danmark bruger så mange penge på at bygge vej til biler, hvorfor er det så en så lille del, der bliver udlagt til cykelstier? Christiansborg har i forvejen en cykelstipulje, hvor de vil finansiere omkring 40 procent af landets cykelstiprojekter. Derfor ville det være en befrielse, hvis de hjalp os noget mere.

Kunne I ikke bare prioritere anderledes og få cykelstierne højere op på prioriteringslisten?

- Sidste år havde vi 25 millioner kroner til at lave grøn mobilitetsplan for, og skulle vi have brugt de penge på at lave en supercykelsti til mange millioner kroner til Bellinge, ville vi have udhulet budgettet. Så vi har fået så meget cyklisme ud af de penge, vi har.


Oversigt

    Oversigt