Dansk eksport af økologi boomer, og et af de steder, det kan mærkes, er på den fynske ø Skarø. Her har den økologiske Skarø Is, der fremstilles med birkesaft og sukkertang fået kunder over hele verden.
- Sydkorea, Japan, Singapore, Thailand, Malaysia og seneste også Tyrkiet, remser direktør Martin Jørgensen op foran sin bod på det fynske dyrskue. En fjerdel af selskabets produktion afsættes uden for landets grænser, og Skarø Is har tidoblet deres produktionskapacitet for at blive klar til at eksportere endnu mere.
- Vi får besøg fra Japan først i næste måned, og vi er lige ved at skulle sende vareprøver ud til den samme kunde. De har været villige til at betale de her 8000-10.000 kroner for at få transporteret vareprøven derud. Det borger for en vis seriøsitet, fortæller han.
De økologiske fødevarer repræsenterer dog stadig kun to procent af landets samlede fødevareeksport, men til gengæld repræsenterer de 20 procent af den samlede eksportfremgang.
- Vilkårene har jo ændret sig. Det er ikke længe siden, at det reelt var et kvalitetsparameter at producere omkostningseffektivt og billigt, siger formand Det Fynske Dyrskue Niels Rasmussen.
- Det er egentligt det, der har placeret os solidt på markedet, og det der har givet os en styrkeposition, men det er nogle andre ting, der indhenter os bagfra nu, fortsætter han.
Forbrugerne vil nemlig ikke længere bare have billige standardiserede varer. De vil have kvalitet og nærhed med producenterne.
- Økologerne afsætter direkte til forbrugerne langt hen ad vejen. De er i hvert fald tættere på forbrugeren end den traditionelle landmand, der har sine andelsselskaber til at sælge for sig. Det har noget med det at gøre, at være tæt på kunden, lyder det fra Claus Bech, der er direktør for SeedCom fra Vissenbjerg.
Ifølge Økologisk Landsforening er den økologiske eksport steget med 100 millioner kroner på et år.