Scenelyset er slukket, og dørene er låst til Odense Teater. Har du købt billet til årets Tinderbox, kan du gemme den til næste sommer, for scenerne i Tusindårsskoven kommer ikke op at stå i år. Fodbolbanerne står tomme, og hallerne lugter ikke af sved mere. Og så er der alle foreninger, som ikke længere kan tjene til driften på events som loppemarkeder.
Med andre ord er det fynske kulturliv stærkt begrænset af coronakrisen, hvor forsamlinger på mere end ti er forbudt.
Det er svært at sætte tal på, hvor mange millioner de fynske teatre, koncertstede, museer og foreninger mister i krisen. Men en ting er sikkert. Flere af dem kæmper for overlevelse.
Først i rækken af aflysninger på Fyn, efter Mette Frederiksen officielt lukkede Danmark den 11. marts, kom det store og traditionsrige Eventyrløb i Odense til stor ærgelse for arrangørene.
Det mest interessante er at se, hvilke aktører der tilpasser sig situationen og udvikler nye ting, og hvilke aktører der sætter sig ned og venter.
- Det er en uhyggelig situation, vi er i nu, og derfor må jeg som hovedformand erkende, at vi skal opføre os ansvarligt og sikkerheden har første prioritet, lød det fra hovedformand for OGF, Klaus Winther, den 26. marts.
Festivaler aflyst
Den 6. april lige inden påske stod Mette Frederiksen igen i Statsministeriet og talte til befolkningen. Dels med kontrolleret genåbning af institutioner efter påske, men også med en endelig aflysning til samtlige festivaler, markeder, friluftsspil, revyer, dyrskuer og andre udendørs events sommeren over.
- Det er med tungt hjerte, at vi må meddele, at Tinderbox ikke kan afholdes i 2020, lød det fra Tinderbox i en pressemeddelese umiddelbart efter.
En lukning af samtlige kulturinstitutione på Fyn, der i den grad sommeren over er præget af teaterforestillinger, markeder, festivaler og dyrskuer.
Få svar på dine sprøgsmål i den kommende uge
TV 2 Fyn sætter i den kommende uge fokus på de dilemmaer og udfordringer, kultur- og foreningslivet står med nu, hvor de ikke længere kan slå dørene op til koncerter, forestillinger, udstillinger, loppemarkeder og meget mere.
Er du medlem af en forening, udøver af kultur eller at finde på tilskuerrækkerne, når kulturen folder sig ud, og har du en konkret undren, så skriv til os. Vi undersøger, hvad der ligger bag - og forsøger at finde et svar.
Nye tiltag
Spørger man Ronnie Hansen, direktør for sport, kultur og underholdning i kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese, er det ikke nødvendigvis udelukkende skidt, at kulturlivet er på pause.
- Det mest interessante er at se, hvilke aktører der tilpasser sig situationen og udvikler nye ting, og hvilke aktører der sætter sig ned og venter, siger Ronnie Hansen.
- I fynsk kontekst har der været flere, der har været kreative og fundet på nye ting. Filmaktører har lavet karantænefilm, som har potentiale til at blive nye kortfilm. Albani har lavet virtuelle ølsmagninger, som også har et væsentligt af afsæt af kultur i sig og ikke mindst holder hånden under bryggerierne, uddyber han.
Passiv tilgang
Andre har derimod lukket dørene og venter til, det igen bliver meddelt på et pressemøde i statsministeriet, at man igen må åbne op og lade mennesker samles mere end 10 personer i et rum.
- Det er interessant, at de etablerede institutioner ikke er afsender på nye formater. Vi ser mange nye koncertformater, men det er ikke de etablerede musiksteder, der er afsender, siger Ronnie Hansen.
Han mener, at mange etablerede steder også afventer, hvad de kan hente hjem økonomisk på de mange hjælpepakker med en håndsrækning til kulturlivet, der er forhandlet hjem på Christiansborg.
Hjælpepakker til kulturlivet
- De pakker er meget generøse. Mange kulturinstitutioner laver ikke penge på deres events, derfor er det ikke nødvendigvis dårligt ikke at kunne holde sine event. Det er i den kommercielle verden, at det her er værst. Og så er det dem, der er sæsonbetonet som for eksempel festivalerne, der ikke kan blive kompenseret for de tre dage, de har overskud, siger Ronnie Hansen.
Brug krisen aktivt
Direktøren for sport, kultur og underholdning i kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese, er klar over, at de sidste mange uger ikke har været sjove for kulturinstitutionerne. Han tror dog også på, at langt de fleste kommer ud af krisen på en god måde og med nye idéer til at drive deres instituion.
- Forretninger, der gik dårligt i forvejen, er eksponeret. Man skal bare huske, at det ikke nødvendigvis er dårligt med udskiftning. Det er et vilkår i branchen, og hvis vi bruger krisen til at tænke over, at vi også skal have nye, unge og dem, der tænker nye formater ind, kommer vi langt.