25 kroner per liter benzin ville skræmme de fleste bilejere.
Det er dog, hvad elbilejere kan risikere at betale tilsvarende for deres strøm på de dyreste tidspunkter af døgnet.
- Det får mange danskere til at sige: "Uha! Godt vi ikke købte den elbil", siger forbrugerøkonom ved FDM Ilyas Dogru til TV 2 Fyn.
Drukner i henvendelser
Her mærker man nervøsiteten hos elbilejerne.
- Vi drukner i henvendelser fra elbilejere, folk, der overvejer at købe elbil, og folk, der har bestilt, siger Ilays Dogru.
Markedet er dog også fyldt med omvæltninger for tiden.
Onsdag offentliggjorde Clever, der står bag Danmarks største ladenetværk, at de ændrer markant i sine abonnementer på grund af elpriserne.
Det betyder, at kunder hos Clever fra 1. januar ikke længere til en fast pris kan lade deres elbil så meget, som de vil.
Beroliger elbilejerne
Elbilejerne kan dog være helt rolige på trods af de store omvæltninger, slår forbrugerøkonomen fra FDM fast.
- Hvis man tager sine forholdsregler, bør man kunne drible udenom de største stigninger, siger Ilyas Dogru.
At eje en elbil er nemlig stadig billigere end at eje en tilsvarende benzinbil, trods de store elprisstigninger, ifølge FDM's beregninger.
For mens elprisen på nogle tidspunkter er så høj, at det svarer til at tanke benzin til 25 kroner literen, giver de voldsomme udsving i elprisen også modsat mulighed for at tanke strøm meget billigt.
Tre gode råd
01
Oplad under fem kroner
02
Undgå mormorkabel
03
Sænk farten
Nogle dage er elprisen endda så lav, at man kan tanke elbilen til, hvad der svarer til fem kroner per liter benzin, forklarer Ilays Dogru.
Derfor understreger han, at det er vigtigt at være opmærksom som elbilejer.
- Man skal holde øje og ikke bare lade løs, lyder det altoverskyggende råd.
- Kan man lade på nogle af de billigste tidspunkter, har du gjort en god forretning, tilføjer han.
Disse råd forudsætter dog, at man har mulighed for at lade hjemme og ikke betaler en fast elpris.
Et råd, der gælder alle elbilejere, er at overveje måden, man bruger elbilen på.
- Kører man 130 kilometer i timen på motorvejen, så kør måske 110. Det kan spare 20 procent af energien. Og overvej, om du overhovedet skal køre bil, hvis det er en kort tur, siger Ilays Dogru.
Et såkaldt mormorkabel, der er beregnet til at oplade bilen, når man er på besøg hos andre, er også en dårlig ide på grund af ladetab. På den måde betaler man for mere strøm, end man reelt får på sit bilbatteri.
Tank trygt el på hybridbilen
Har man en hybridbil, der både kører på strøm og benzin, kan de mange elprishistorier måske skræmme folk fra helt at lade batteriet.
Men man skal ikke være skræmt for at sætte strøm til hybridbilen. Det kan nemlig ofte fint betale sig.
- En tommelfingerregel er, at det bedst kan betale sig at tanke benzin, når strømmen er over fem-seks kroner, siger Ilays Dogru.
Og det er den heldigvis under de fleste timer, påpeger han.
Igen handler det altså om som forbruger at være opmærksom.
Mange økonomiske fordele
Ikke nok med, at elprisernes voldsomme udsving kan udnyttes som en fordel af elbilejerne, peger Ilyas Dogru også på, at de strømdrevende biler også har mange andre økonomiske fordele.
Elbilerne er nemlig ifølge forbrugerøkonomen stadig billigere at servicere og forsikre. Desuden giver elbiler adgang til billigere billån og gratis parkering i de større byer.
Flere fynske kommuner ser også en fidus i at eje elbiler. Se hvilke kommuner der ejer flest og færrest her.