Det er det tyske firma Vossloh, der skal ordne skinnerne, og det er en dyr omgang for Banedanmark, der står for vedligeholdelsen. Nedslibningen koster nemlig 150.000 kroner. Per nat.
- Selvom det er mange penge, kan det godt betale sig at give skinnerne en tur med grovfilen engang imellem. For skinnerne holder længere, når vi fræser og sliber dem, fortæller vedligeholdelsesleder Pernille Skovrup fra Banedanmark.
Mens arbejdet står på vil naboerne kunne opleve støjgener fra det 44 meter lange og 155 ton tunge kæmpe-tog - til gengæld vil togene så være mere lydløse, når arbejdet er overstået.
Her kommer slibe-toget hos dig
Mellem Nyborg og Middelfart arbejder fræsetoget efter følgende plan:
o Nyborg - Ullerslev: 23.-24. oktober
o Langeskov - Marslev: 24.-26. oktober
o Marslev - Odense: 25.-27. oktober
o Tommerup - Ejby: 28.-29. oktober
o Højby - Ringe: 26.-27. oktober
o Ringe - Stenstrup: 27.-28. oktober