Nyt fjernbusselskab skal konkurrere med Flixbus og Kombardo

Med det nye fjernbusselskab "Fleet" er man sikret en plads i bussen, når man booker 24 timer før afgang.

Snart er der endnu flere muligheder, når man skal fra A til B.

Vikingbus lancerer et nyt fjernbuskoncept med navnet Fleet, som fra 30. marts skal konkurrere med Kombardo Expressen og Flixbus.

Det skriver selskabet i en pressemeddelelse onsdag.

Fleet-busserne kommer til at køre dagligt mellem landets største byer, og ugentligt kommer der mere end 160 afgange fordelt på 19 danske byer.

Blandt tankerne bag konceptet er, at man har pladsgaranti, hvis man booker sin billet 24 timer inden afrejse.

- Så hvis du booker dagen inden din afgang, så garanterer vi, at du kommer med bussen, siger Thomas Wandahl, som er administrerende direktør i Vikingbus.

På den måde undgår forbrugerne udsolgte busser.

Ifølge direktøren kan det lade sig gøre, da Vikingbus råder over 800 busser. Så mængden af afgange kan tilpasses, alt efter hvor mange der har bestilt billet.

- Vi har valgt at krydre det her tilbud med en pris på 79 kroner. Så du kan komme fra Aarhus til København for 79 kroner, siger Thomas Wandahl.

Man vil kunne booke billetter på Fleets hjemmeside eller i selskabets app, hvor man også kan følge sin bus live.

Mens mere konkurrence kan være til forbrugerens fordel, kan bagsiden af medaljen vise sig i en konsekvens for den offentlige transport.

- Hvis de regionale trafikselskaber får konkurrence på nogle af de ruter, der giver overskud for dem, så betyder det, at skatteydernes tilskud til trafikselskaberne skal sættes op, hvis de skal opretholde den samme drift, siger Harry Lahrmann, som er trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet.

Ikke første gang

Ifølge forskeren kører fjernbusselskaberne kun på de ruter, der giver overskud, hvor de regionale trafikselskaber også skal køre underskudsruter, så alle uden bil kan komme rundt. Netop de ruter er udsatte, når der skal spares.

- Der er en tendens til at skære ned på de ruter, hvor der ikke er så mange passagerer, siger Harry Lahrmann.

Fleet er ikke det første forsøg på at blive en ny stor spiller på fjernbusmarkedet.

Tilbage i 2020 var det Lynbussen, der fyldte mediebilledet. Bussen skulle køre mellem de store byer til en fast lav pris, uanset hvornår man bestilte. Der gik dog ikke længe, før selskabet kom under tvangsopløsning. Det skete i november 2021.

Lynbussen var finansieret af stifteren Steen Petersens egen lomme, hvor Fleet har et af Danmarks største busselskaber som moderselskab.

Fjernbusmarkedet var før 2019 begrænset af lovgivning, der betød, at fjernbusser skulle krydse grænser mellem to trafikselskabsgrænser eller mellem Fyn og Sjælland. Men i juli 2019 ændrede reglerne sig til, at rejserne blot skulle være mindst 75 kilometer lange.

Det gav et selskab som Flixbus anledning til at udvide med nye afgange.

Oversigt

    Oversigt