Forventede "en håndfuld likes" - men opslag om særligt symbol er delt næsten 100.000 gange

Claus Skjoldborg Larsen forventede en håndfuld likes på et facebookopslag. I dag gør resultatet ham rørt.

En stille og rolig familiesammenkomst i juni sidste år er kulmineret i en stor anerkendelse til byrådsmedlemmet i Odense Claus Skjoldborg Larsen (S).

På hans svigerfars kones foranledning skrev Claus Skjoldborg Larsen et facebookopslag til sine venner og følgere. Hans opslag får sjældent mere end 100 likes og endnu færre delinger. Men svigerfarens kone havde fået en god idé, skulle det vise sig.

- Hun er blevet dement og har fået demensmærket på sin taske. Hun spurgte: ”Claus, kan du lave et opslag på Facebook, fordi folk forstår ikke, hvad det betyder.” Så jeg tog et billede af tasken med mærket på. Jeg troede, det ville få fem likes, men så gik det helt amok, siger en rørt og glad Claus Skjoldborg Larsen.

Opslaget er blevet delt mere end 93.000 gange. 

- Jeg bliver lidt rørt over, at et opslag kan rykke så meget, at det faktisk øger kendskabet til symbolet. Og at det ikke kun er negative kommentarer og krig på Facebook, men at der også er gode historier. Og det (demens, red.) er jo noget, der rammer mere eller mindre alle familier, siger Claus Skjoldborg Larsen.

Det var det lille klistermærke på denne taske, der satte det hele i gang.
Det var det lille klistermærke på denne taske, der satte det hele i gang.
Foto: Privatfoto

Ifølge Folkebevægelsen for Demensvenligt Danmark kender 26 procent af danskerne til demenssymbolet, der blev lanceret i 2021. Sekretariatschef i folkebevægelsen Lone Harlev fortæller, at det er væsentlig bedrift efter flere år, hvor det har været svært at få danskerne til at se og forstå symbolet.

- Når der er andre end os, der omtaler det, har det bare stor betydning for, hvor langt vi kan nå ud. Claus' opslag har givet symbolet og demensramte en rækkevidde, vi ikke kan købe for penge. Det er helt uvurderligt, siger Lone Harvel.

Opmærksomheden var ved at tage overhånd

Det gik selvsagt lidt bedre end de sølle fem likes for Claus Skjoldborg Larsens facebookopslag. Faktisk var det lige ved at blive for overvældende.

- Der var så mange, der kontaktede mig. Jeg var lige ved at slette det, fordi jeg fik så mange notifikationer. Nu er nogle dage stille, men andre dage bliver det delt 500 til 600 gange, siger Claus Skjoldborg Larsen.

Læs Demensvenligt Danmarks svar til Claus Skjoldborg Larsen

Og det var godt, han ikke blev alt for træt af den store opmærksomhed. Det er Lone Harvel i hvert fald taknemmelig for. Folkebevægelsen for Demensvenligt Danmark er en NGO og har derfor ikke budget til at køre store kampagner.

- Jo større kendskabet er, jo mere mødes demensramte med tålmodighed af os andre. Så kendskabet er helt vildt vigtigt. Symbolet er jo også en måde at åbne en samtale i forhold til at tale om sygdommen. Og når vi ved, at vi bare skal være lidt mere tålmodige i køen i Netto eller ved bussen, så giver det så meget, lyder det fra sekretariatschefen.

En rørt familie

Sygdommen fik hurtigt fat i Claus Skjoldborg Larsens svigerfars kone. I dag er hun på plejehjem, fordi hun er blevet meget syg. Hun nåede dog at være vidne til, at opslaget eksploderede:

- Hun blev så glad, og min svigerfar blev også stolt. Og han er ellers en stille gut. Jeg har lige sendt ham et billede af, at Demensvenligt Danmark har kommenteret. Der blev han også rørt, fortæller Claus Skjoldborg Larsen.

Demenssymbolet kommer med tre råd til danskere, der ser symbolet:

Tag kontakt – smil og vær imødekommende.

Tal tydeligt – stil ét spørgsmål ad gangen.

Vær tålmodig – sæt tempoet lidt ned, og hjælp gerne på vej.

Oversigt

    Oversigt