Børns muligheder for at blive veluddannede og parate til fremtiden afhænger af mere end begavelse. Det betyder også noget, hvor i landet børnene bor.
Kun et ud af 25 børn fra Ærø, Samsø eller Ishøj ender med at opnå en eller anden form for kandidatgrad fra universitetet, og knap hver tredje ender uden anden uddannelse end grundskolens 9. klasses eksamen. Det skriver Ugebrevet A4 onsdag.
De tre kommuner er dermed længst fra at nå de nationale målsætninger på uddannelsesområdet, som siger, at 95 procent af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse, 60 procent en videregående og 25 procent en lang videregående uddannelse.
Billedet går igen på Langeland og i Brøndby. Det viser en ny analyse foretaget af Ugebrevet A4 og Kaas & Mulvad.
I undersøgelsen indgår samtlige danske kommuner.
- Der er nogle børn, som meget tidligt fratages muligheden for at få en uddannelse, siger Charlotte Ringsmose, professer ved Institut for Pædagogik og Læring ved Århus Universitet.
Hun forsker i social arv i skolen og mener, at A4-tallene beviser, at den klassiske enhedsskole, hvor alle børn har lige muligheder, efterhånden er et dødt begreb.
- Mit bedste råd til forældre, der har børn i ghettoskoler og til dels også nogle udkantsskoler er, - Se at få børnene ud derfra!, siger Charlotte Ringsmose og henviser til Samsø, Ishøj og Ærøs placering i bunden.
Læs mere om Ugebrevet A4s undersøgelse via linket i venstre side.