Beslutningen om, at det kun er personbiler og mindre varebiler, der skal nyde gode af de kommende takstnedsættelser på 25 procent Storebælt er ikke groet i Dansk Folkepartis have.
Det er et forslag, som regeringen havde med ind til forhandlingerne, og det har ikke været til forhandling, siger Dansk Folkepartis formand Kristian Thulesen Dahl.
Det koster hvert år landets store virksomheder masser af penge at passere Storebælt.
For eksempel bruger Danske Fragtmænd 77 millioner kroner om året på broudgifter. Arla betaler 40 millioner kroner, mens de fynske virrksomheder Alex Andersen Ølund og Rynkeby betaler 18 millioner og 6 millioner kroner.
- Opfattes det som et problem i vognmandsbranchen, er jeg klar til et møde den fynske vognmandsbranche og til at tage sagen op, når regeringen kommer med sit konkrete udspil, siger Kristian Thulesen Dahl til TV 2/Fyn.
Han glæder sig dog over, at den bedre mobilitet som følge af et nyt tredje spor på den vestfynske motorvej også i høj grad vil gavne de store virksomheder.
Nedsættelsen på Storebælt er dog målrettet persontog, person- og varebiler - det vil sige håndværkere med mindre erhverv.
Det vil skabe mere mobilitet mellem Østfyn og Vestsjælland, siger DF-formanden.
- Forløbet i forhandlingerne har været, at regeringen ville have sænket registreringsafgifterne. For os var det vigtigt, at finansieringen ikke gik ud over sygehuse og plejehjem. Derfor foreslog Dansk Folkeparti, at vi indfører vejafgifter samtidig med tyskerne. Det var regeringen ikke så begejstret for. Til gengæld ville man så have takstnedsættelser på Storebælt, hvorefter vi krævede, at man får udbygget den fynske motorvej først, siger Kristian Thulesen Dahl.
Finansiering i lukket system
Ifølge DF-formanden foregår finansieringen af takstnedsættelsen på Storebælt og det tredje spor i "et lukket system".
Allerede fra næste år bruges der penge fra Storebælts-forbindelsen til udbygningen af den fynske motorvej. Derfor bliver takstnedsættelsen næste år beskeden.
Først når bro-indtægterne har finansieret det tredje spor, sættes taksterne ned med 25 procent.
I samme ombæring forlænges tilbagebetalingen af broen med tre år til 2031. Desuden vil den øgede trafik skabe flere indtægter.
- Derfor betyder nedsættelsen af taksterne med 25 procent ikke, at broen mister 25 procent af indtægterne, siger Kristian Thulesen Dahl.
Ifølge DF-formanden vil det i gunstigste fald tage tre år at anlægge det tredje spor, men andre eksperter anslår, at det vil tage 4-5 år.
Finansministeriet oplyser til TV 2/Fyn, at "konkrete finansierings-modeller for både anlægget af den vestfynske motorvej til 3 spor og for takstnedsættelsen vil blive fastlagt senere på baggrund af et oplæg fra regeringen."