Det er nok de færreste, der tænker på turismebranchen som det første, når det kommer til klimaet og bæredygtighed.
Men både tallene og tendenserne viser, at både turismevirksomhederne og turisterne i højere grad fokuserer på klimavenlige valg, når det kommer til feriedestination og ferieaktiviteter.
En ny undersøgelse foretaget af AM Research for Destination Fyn viser, at 29 procent af de fynske turismevirksomheder i høj grad har integreret bæredygtighed i deres forretningsmodel i 2021. Resultaterne viser også, at flere virksomheder i højere grad har valgt at sætte bæredygtighed på dagsordenen i forhold til sidste år.
- Vi oplever en høj grad af interesse i bæredygtighed i de fynske turismevirksomheder, og den er også stigende, siger Mark Hauge Errebo Østergaard, som er forretningsudvikler hos Destination Fyn.
Økonomisk gevinst
Selvom det kan lyde dyrt at skulle investere i den grønne omstilling, behøver det ikke nødvendigvis at koste det store; tværtimod.
Undersøgelsen viser nemlig også, at 15 procent af de fynske virksomheder i høj eller meget høj grad oplever en økonomisk gevinst ved deres investeringer i mere bæredygtige løsninger. Det er en stigning på ti procentpoint i forhold til sidste år.
- Udover natur og miljø, som er oplagte, så er der økonomisk gevinst i at reducere sit energiforbrug; vand, varme og el. For turismevirksomhederne er det også i høj grad branding af sig selv som virksomhed og styrke sit image over for turisterne. De internationale turister har i høj grad fokus på bæredygtighed, siger Mark Hauge Errebo Østergaard.
For turismevirksomhederne er det også i høj grad branding af sig selv som virksomhed og styrke sit image over for turisterne.
Efterspørgslen på bæredygtige ferietilbud fra både danske og udenlandske turister er også stigende. En tredjedel af de fynske turistvirksomheder oplever nemlig en høj eller meget høj efterspørgsel - det er næsten en fordobling i forhold til 2020. Dette oplever de blandt andet hos Ronæs Strand Camping.
- Vi ser især, at vores nye, unge campister er meget miljøbevidste og spørger til det. Det har også været med til at flytte os, siger Peter Bonde, som ejer og driver Ronæs Strand Camping.
Her har campingpladsen blandt andet opstillet et stort affaldssorteringsanlæg og er i gang med at gøre hele vandsystemet mere bæredygtigt ved at rense og genbruge vandet fra bruserne til at skylle ud i toiletterne.
- Det handler om miljøtanken, og så er vand en ressource. Og så skal det heller ikke være en hemmelighed, at hvis det lykkes, så er der også en økonomisk gevinst for det, så der også kan blive en forretningsmodel ud af det. Det er potentielt en besparelse på 40 procent på vores vandafledningsafgift, fortæller Peter Bonde.
Samarbejde er vejen frem
Destination Fyn oplever også, at turismevirksomhederne især efterspørger inspiration og sparring til at implementere mere bæredygtige tiltag i praksis.
For at efterkomme dette har Erhvervshus Fyn, som Destination Fyn er en del af, valgt at tilbyde et forløb i Grøn Cirkulær Omstilling med en række workshops til forskellige fynske virksomheder.
Her kan virksomhederne sparre med hinanden om måder at blive mere klimavenlige på og få tilknytning af ekstern ekspertise for 90.000 kroner til et konkret projekt. Disse forløb har mere end 60 fynske virksomheder allerede været igennem. Det er netop sådanne samarbejder, som skal sætte skub i den grønne omstilling, mener Mark Hauge Errebo Østergaard.
- Vi er rigtig glade for det samarbejde, der er opstået i det fynske turismenetværk på baggrund af det kollektive forløb, vi har lavet i Grøn Cirkulær Omstilling. Vi kan se, at når virksomheder snakker sammen, så er der flere ligheder, end der er forskelle, på tværs af branche og størrelse, siger han.
Vi er rigtig glade for det samarbejde, der er opstået i det fynske turismenetværk
Ronæs Strand Camping deltager i øjeblikket i et forløb med fire andre virksomheder, som alle arbejder med turisme. Det har været en særdeles gavnlig og lærerig oplevelse.
- Det handler om problematikken og vidensdelingen. Det er allerbedst, når vi sidder samlet og snakker om det. Vi kan ikke sidde hernede i en osteklokke og tro, at vi opfinder hele verden, fortæller Peter Bonde.
Noget tyder da også på, at den bæredygtige udvikling kommer til at gå endnu mere frem i de kommende år. I september fik den fynske turisme nemlig sin helt egen strategi for bæredygtighed i turismen som et vigtig skridt på vejen mod målene i den fælles fynske vision, FYN2030.