DR, TV 2, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, TV 2/Fyn, P4 Fyn og Syddansk Universitet går sammen i et unikt projekt, der blandt andet har den ambition at øge stemmeprocenten blandt de 18-25-årige fynboer ved efterårets kommunalvalg.
De ser bare ikke så meget tv eller hører radio eller læser avis, som deres forældre har gjort. Og vi vil gerne blive klogere på, hvordan vi når dem
Indsatsen går under navnet "Demokrati- og medie"-projektet, og det er til efteråret, at hele projektet for alvor løber af stablen op til kommunalvalget den 21. november.
- Her har både lokale og nationale medier en fælles publicistisk mission om at styrke demokratideltagelsen via vores journalistik. Demokrati- og medieprojektet har både en publicistisk og en mediemæssig tilgang – og vi har målsætninger på begge områder, siger nyhedschef Jacob Kwon, TV 2 Nyhederne.
De ser bare ikke tv eller læser avis
Det er de 18- til 25-årige, som projektet skal have fat i. Målet for indsatsen er at få stemmeprocenten blandt de unge til at stige markant. Men samtidig håber de samarbejdende medier at blive klogere på, hvordan man når ud til en målgruppe, som er svær at nå, når det drejer sig om nyhedsjournalistik.
- Det giver rigtig god mening at gå sammen. Det er en fælles udfordring med at få engageret de unge til at stemme, og det er en fælles udfordring, hvordan vi når de unge. De ser bare ikke så meget tv eller hører radio eller læser avis, som deres forældre har gjort. Og vi vil gerne blive klogere på, hvordan vi når dem, fortæller redaktionschef på DR Fyn, Peder Meisner.
Projektet vil fange de unges opmærksomhed ved at udkomme på de platforme, som de unge bruger, og gennem et samarbejde med en lang række uddannelsesinstitutioner.
- Fyn er ideel til dette eksperiment, fordi alle medieaktører kender og har tillid til hinanden, og Fyns geografi med ti kommuner er en ideel ramme for et publicistisk-demokratisk medieprojekt. Ti procent af Danmarks unge bor i regionen, og Fyn har kendte politiske udfordringer med et centralt universitets- og vækstcenter i Odense og udkantsområder med helt andre problemer, siger direktør Esben Seerup, TV 2/Fyn.
Ved det seneste kommunalvalg i 2013 stemte omkring 56 procent af de 19- til 25-årige.
- Vores målsætning er at få flere til at stemme blandt de unge. Men for at nå det, så er vi jo nødt til at finde ud af, hvordan vi får denne her målgruppe i tale, fortæller Jacob Kwon, der er nyhedschef på TV 2.
Projektet er stadig under forberedelse. En af tankerne er, at 12-15 medarbejdere fra de involverede medievirksomheder og SDU efter sommeren skal arbejde sammen som én redaktion og have adgang til alt det kommunalvalg-materiale, som produceres af medierne. Ønsket er, at indholdet udvælges, vinkles, styres og skabes i tæt samarbejde med de unge selv, så de oplever en ægte og reel inddragelse i den demokratiske debat.