Han sov i baglokale i et år - nu har Ali fået besked, han troede var opdigtet

Carlsens Barbershop har skabt et mandeunivers, hvor mænd får tilbudt alt fra hårklip til næsevoksbehandlinger med supplerende fadøl. Konceptet har haft så stor succes, at virksomheden er blevet hædret med en Børsen Gazelle.

En duft af whisky og likør svæver gennem rummet, mens barberknivene skærer roligt mod skægstubbe. Mændene i læderstolene får ikke kun trimmet frisuren og skægget – de fortæller, at de får en pause fra hverdagen. 

Hos Carlsens Barbershop serveres der kolde fadøl og næsevoksbehandlinger, alt sammen i rammer, der emmer af maskulinitet og mandekultur.

- Vi er en “mancave”, fortæller Ali Jassim, manden bag konceptet, med et smil på læben.

- Konceptet går ud på at forkæle de mænd, der kommer ind. Det er ikke kun gennem en god klipning, men gennem stemningen. Det er simpelthen bare et mandeunivers.

For Ali Jassim er det dog ikke kun barberkniven, der har skåret vejen til succes. Hans rejse begyndte i baglokalet af hans første salon i Odense, hvor han sov, da økonomien var stram. I dag driver han et af landets hurtigst voksende barberbrands – og han har store ambitioner for fremtiden.

Ved barbershoppens indgang er der placeret en bar, hvor man kan få diverse cocktails, mens man bliver klippet.
Ved barbershoppens indgang er der placeret en bar, hvor man kan få diverse cocktails, mens man bliver klippet.
Foto: August Mylenberg Sandberg


- Udefra lyder det sindssygt. Mange jeg kender har spurgt, om det ikke går for stærkt - men vi har styr på det. Vi har en model for, hvordan vi åbner butikkerne.

Den første butik er på få år vokset sig til fem barbershops, der kan findes i både Odense, København og Aarhus. Snart åbner også en sjette butik i Sønderborg. Derudover har Ali Jassim åbnet Carlsens Barber Academy, der uddanner elever til at blive barberer på under et år.

Sov i baglokalet

For Ali Jassim begyndte rejsen til succes bogstaveligt talt på bunden - i baglokalet af hans første salon i Odense, der åbnede i 2016. Her sov han i et år for at få enderne til at mødes i sin stræben på at få virksomheden til at vækste.

- Selv om man ikke må sige det, så har jeg sovet et år i min egen virksomhed. Det gjorde jeg, fordi jeg omsatte for så lidt i starten. Jeg havde ikke råd til at lønne mig selv, så det eneste, jeg kunne se som udvej, var at sove i butikken og få det til at vækste derfra, fortæller han.

Ali Jassim viser lokalet frem og skyder på, at det er omkring 10 kvadratmeter. I hjørnet af lokalet er der et vindue, der lukker den smule lys ind, der er at finde i rummet. Han konstaterer tørt, at den sofa, som han sov i, var mindre end den tomandssofa, der i dag står i frisørens baglokale.

- Jeg troede på konceptet – og på mig selv, fortæller Jassim og fortsætter: 

- Jeg konkurrerede altid oppe i mit eget hoved med alle andre. Jeg tænkte, at jeg nok skal vise alle, hvad jeg dur til.

Iværksætterpris

Siden den første salon er det gået stærkt. Brandet har vækstet i sådan en grad, at virksomheden nu er blevet kåret som Børsen Gazelle.

- Jeg kunne slet ikke få hænderne ned og rystede, da jeg skrev det til min kone. Jeg tænkte tilbage til 2016, da jeg sov i butikken – til hvor vi er i dag. Det lyder næsten som en røverhistorie.

En Gazelle uddeles af Dagbladet Børsen til landets hurtigst vækstende virksomheder.
En Gazelle uddeles af Dagbladet Børsen til landets hurtigst vækstende virksomheder.
Foto: August Mylenberg Sandberg


Børsen Gazelle uddeles af Dagbladet Børsen til virksomheder, der i løbet af fire regnskabsår har fordoblet omsætningen hvert år. Et af kravene er, at virksomhedens omsætning skal være mindst 1 mio. kroner i det år, man tager udgangspunkt i. Carlsens Barbershop skal 12. november til en begivenhed, hvor regionens Gazelle-virksomheder bliver fejret.

- Mænd og beauty har ikke altid været noget, man har sat sammen. Mænd går meget mere op i sig selv, end de nogensinde har gjort. Det er blevet okay at gå op i sig selv som mand. Skønhedsidealet har rykket sig markant, konstaterer Ali Jassim.

Med gazelleprisen som bevis på Carlsens succes ser Ali Jassim mod en fremtid, hvor hans brand, ifølge ham selv, har potentialet til at blive over en milliard kroner værd.

- Jeg tror ikke, jeg overdriver, hvis jeg siger, at Carlsens Barbershop kan blive over en milliard kroner værd. Potentialet er der, fordi vi kan gå så mange forskellige veje.

Oversigt

    Oversigt