Ved du egentlig, hvor meget CO2 du selv udleder?
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Det bliver varmere, havene stiger og vejret bliver generelt voldsommere. Nu foreslår forskere en CO2-kvote for danskerne, men har du egentlig styr på, hvor meget CO2 du bruger?
Vi ved, at oksekød er tungt for CO2-regnskabet. Det er bilen, flyet og en dårligt isoleret bolig også. Det er samtidigt et halvtungt emne, og noget mange af os måske lukker øjnene lidt for, fordi det jo kræver, at vi forholder os til os selv og vores vaner.
Men kender du egentligt dit tal for, hvor meget CO2 du forbruger i løbet af et år?
To danske klimaprofessorer foreslår nu, at man kan indføre personlige CO2 -kvoter som en del af løsningen til at nedbringe den enorme mængde CO2, vi hver dag udleder.
En af dem er Sebastian Mernild, der er klimaprofessor og leder af Climate Cluster ved Syddansk Universitet. Forslaget lyder på, at vi alle må bruge maksimalt seks ton CO2 på et år.
- Så kan man vælge at bruge sin kvote på en rejse til Thailand, til at købe 100 hakkebøffer, eller man kunne vælge at spare op til næste år, siger Sebastian Mernild til Jyllands-Posten.
Ved du det selv?
Som det er i dag, udleder hver dansker 13 ton CO2. Det viser en rapport fra 2023 som tænketanken Concito står bag. Men det mere præcise regnestykke kan være komplekst at lave for sig selv, da stort set alt, hvad vi bruger og gør har et CO2-aftryk.
Eksempelvis udleder en pakke med 500 gram hakket oksekød godt 20 kilo CO2, mens en pakke med 500 gram kylling udleder 1,6 kilo.
Nedenstående er eksempler på CO2-forbruget som det kunne se ud hos et enkelt voksent individ målt på de parametre som Concito kalder de mest væsentlige. Der findes selvfølgelig mange variabler, som vi i disse eksempler ikke tager højde for.
De fire største CO2-aftryk
Transport
En almindelig, moderne diesel- eller benzinbil udleder cirka 141 gram CO2 per kilometer med blandet kørsel. På en tur på 90 kilometer, måske til og fra arbejde, vil din udledning være 12,7 kilo, når du stiller bilen i indkørslen igen sidst på dagen.
Over et år med 225 arbejdsdage ender det på 2,9 ton.
Kører du elbil, hedder tallet 546,7 kilo på et år.
Fødevarer
Køber du ind til, hvad der kunne være en almindelig uge i en husstand med fire personer, så flyver CO2 udledningen hurtigt til vejrs. Nedenstående eksempel er beregnet på Concitos beregner - det vil selvfølgelig variere fra husstand til husstand.
Eksemplet ovenover viser, at der på én uge til fire personer er købt ind for 81 kilo CO2. Ganger du det med antallet af uger på året bliver tallet 4,3 ton CO2.
1,07 ton per beboer i husstanden.
Bolig
Din bolig, hvor udgangspunktet er et hus på 130 kvadratmeter, udleder også store mængder CO2. Hvis du eksempelvis opvarmer huset med et gasfyr udleder det i løbet af et år cirka tre ton med et forbrug på 1500 kubikmeter gas.
Det svarer til 750 kilo per person, hvis der bor fire i husstanden.
Flyrejser
Flyver du fire timer og 45 minutter væk fra Danmark koster sådan en tur i runde tal 518 kilo CO2. Med returrejsen er det 1036 kilo. Det viser et tænkt eksempel på DR's beregner. Og så er mad, drikke og eventuel transport på feriestedet ikke talt med for den enkelte person.
1 ton per person.
Brug tingene færdigt
Michael Minter, der er programchef ved Concito kalder forskernes forslag interessant, men understreger, at det er svært at se, hvordan det skal gennemføres i praksis.
- Det er rigtig vigtigt at adresseret danskernes høje globale klimaaftryk. Men en reduktion af CO2-forbruget herhjemme kan ikke klares alene med adfærdsændringer hos forbrugerne. Der skal politisk handling og teknologisk udvikling til, siger han.
Samtidig understreger han vigtigheden af, at vi som forbrugere skal blive markant bedre til at bruge vores biler, tøj, hvidevare, fjernsyn, computere og andre genstande til de ikke længere fungerer frem for at købe nyt, for at købe nyt.
- Vi har et enormt ressourceforbrug, når vi køber det nyeste for at købe det nyeste. Når man skal skifte noget ud skal være fordi, det ikke kan mere. Og så kan det være en god ide at købe så god kvalitet som muligt, så holdbarheden er lang, siger Michael Minter.