Ny børnetelefon for ældre har stadig første opkald til gode

Ny ”børnetelefon” for ensomme ældre har været i luften siden november. Men hvor bliver opkaldene af?

“Børnetelefonen” - bare for ældre.

Sådan én findes faktisk i Middelfart, hvor frivillige som 77-årige Erik Jørgensen siden november har siddet klar til at tage imod opkald fra ældre med ondt i sjælen.

Behovet er tilsyneladende stort. De seneste tal fra Sundhedsstyrelsen viser nemlig, at over 100.000 danskere over 65 år føler sig ensomme. Men børnetelefonen for ældre er ikke ligefrem rødglødende.

- Desværre har vi ikke fået den respons, vi gerne ville have, fortæller Erik Jørgensen, der er tovholder på det lokale initiativ, som er blevet døbt Ældre-linjen. 

Erik Jørgensen har tidligere arbejdet som skatterevisor. Nu vil han gerne hjælpe ældre, der mangler nogen at tale med.
Erik Jørgensen har tidligere arbejdet som skatterevisor. Nu vil han gerne hjælpe ældre, der mangler nogen at tale med.
Foto: Lasse Beck Frost

Når familien dropper besøget

Inspirationen er hentet fra Børns Vilkårs "BørneTelefonen", hvor frivillige rådgivere siden 1987 har hjulpet børn med store og små problemer.

På samme måde skal man kunne ringe til Ældre-linjen, hvis man som ældre menneske har brug for én at tale med, siger Erik Jørgensen.

- Det kan være, at der ikke kom nogen besøgende søndag eftermiddag, hvor man ellers havde regnet med at få familiebesøg. Så har man mulighed for at ringe anonymt til os for at få lettet sit hjerte, siger Erik Jørgensen.

Kommer der et opkald af mere alvorlig karakter, er kommandovejen også helt klar.

- Hvis der ringer én, som vi opfatter som direkte selvmordstruet, så henviser vi videre til Livslinien, slår han fast. 

De frivillige tager vagterne på Ældre-linjen hjemmefra ved hjælp af et system, der viderestiller opkald til deres egne telefoner. Samtalerne skal være anonyme, så når Erik Jørgensen passer hjælpelinjen, foregår det med lukket dør på hjemmekontoret
De frivillige tager vagterne på Ældre-linjen hjemmefra ved hjælp af et system, der viderestiller opkald til deres egne telefoner. Samtalerne skal være anonyme, så når Erik Jørgensen passer hjælpelinjen, foregår det med lukket dør på hjemmekontoret
Foto: Ida Alstrup Klausen / grafik: Stine Mørch

Siddet klar siden midt november

Siden midt i november har Erik Jørgensen og 11 andre frivillige på skift passet telefonlinjen fem dage om ugen. De kan gøre det hjemmefra ved at logge på et fælles system, der så viderestiller opkald fra Ældre-linjen til deres egne telefoner.

- Det er mennesker, der har livserfaring, og som er gode til at lytte, fortæller Erik Jørgensen om de frivillige.

Før han selv blev pensioneret, arbejdede han med at rådgive folk som skatterevisor, mens han i dag lægger en del tid i at være frivillig bisidder for andre ældre. Senest har han så sagt ja til at være tovholder på Ældre-linjen.

Der er bare ét problem.

For mens antallet af opkald til Børns Vilkårs hjælpelinjer sidste år slog alle rekorder, har den nye hotline for ældre stadig sit første opkald til gode.

- Desværre er der ingen, der ringer. Det er vi selvfølgelig kede af, men vi vidste godt på forhånd, at det ville blive lidt vanskeligt at nå ud til folk, fortæller Erik Jørgensen, der alligevel er blevet overrasket over, hvor svært det har været at få hul igennem. 

”Børnetelefonen” for ældre

Svære at nå

Lidt af hvert har været afprøvet i forsøget på at få Ældre-linjen til at gløde. For eksempel har byens social- og sundhedsmedarbejdere delt små 1.000 brochurer ud til ældre, der får hjemmehjælp. Der har også været reklamer på kommunens infoskærme - både ved indkørslen til byen og ved rådhuset.

Derudover har de frivillige selv fået familiemedlemmer og bekendte til at ringe ind for at dobbelttjekke, at det tekniske omkring telefonlinjen fungerer. Det gør det.

Kan det så ikke bare være udtryk for, at der ikke er noget behov derude?

- Det kan vi jo kun være lidt i tvivl om, i og med at der ikke er nogen, der har ringet endnu. Men vi tror egentlig på, at det er udbredelsen, det handler om. Der er jo folk, som er svære at nå, hvis ikke der er nogle pårørende, der tager fat i dem og fortæller om det, siger Erik Jørgensen.

Indtil videre har der været stille på Ældre-linjen.
Indtil videre har der været stille på Ældre-linjen.
Foto: Ida Alstrup Klausen / grafik: Stine Mørch

Hjælp fra frisører og fodterapeuter

I første omgang havde Erik Jørgensen kun sagt ja til at være frivillig på Ældre-linjen i en prøveperiode på tre måneder. Den er slut midt i februar.

Alligevel har han og de andre frivillige besluttet sig for at give initiativet en chance indtil i hvert fald 1. maj. De planlægger at dele endnu flere brochurer ud, for eksempel til læger, frisører, fodterapeuter og andre som møder de ældre borgere, der ellers ikke har den store omgangskreds.

- Vi dækker jo som udgangspunkt kun et mindre geografisk område her omkring Middelfart, så det er nok naturligt, at der i starten ikke vil være så mange, der ringer. Men hen ad vejen tror jeg på, at der vil blive flere og flere opkald, siger Erik Jørgensen.

Han er indstillet på at væbne sig med tålmodighed.

- Så længe, jeg tror på, at der er nogen derude, som vi kan hjælpe, så vil jeg være på plads, slår Erik Jørgensen fast.

Oversigt

    Oversigt