Ifølge en pressemeddelelse fra kommune er ledigheden i løbet af det seneste år faldet til 4,6% fra 5,8% af arbejdsstyrken. Det svarer til 169 færre ledige. I alt er der på nuværende tidspunkt 623 ledige i Nyborg Kommune, som fordeler sig på 463 dagpengemodtagere og 160 arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere.
Dermed er ledighedstallet i Nyborg lavere end gennemsnittet for Fyn - ligesom det ifølge Nyborg Kommune er lavere end gennemsnittet for Syddanmark og hele landet. Det gennemsnitlige ledighedstal på Fyn faldet fra 6,3 til 5,3%, i Syddanmark fra 5,6 til 4,7% og på landsplan fra 5,5 til 4,8%. Tallene er beregnet på fuldtidsledige.
Det er især de seneste 3 måneder er ledighedskurven i Nyborg Kommune knækket, og det tilskriver kommunen en mere virksomhedsrettede strategi.
En del af den er "Virksomhedsservice 8080". Det er en del af Jobcenter Nyborg og består blandt andet af et team af udkørende konsulenter, der besøger kommunens virksomheder for at etablere en tættere kontakt og fortælle om de mange muligheder, Jobcentret kan tilbyde, når det gælder rekrutterings- og personalespørgsmål. Udover dette sidder en række virksomhedskonsulenter klar til at hjælpe, når en virksomhed benytter sig af den nyetablerede hotline - 6333 8080.
Formanden for Beskæftigelsesudvalget i Nyborg Kommune, Vibeke Ejlertsen (S) glæder sig over fremgangen.
- Jeg glæder mig over, at det er lykkedes at hjælpe så mange ledige i arbejde. De fine tal fortæller mig at strategien på beskæftigelsesområdet har været rigtig. Vi har i 2014 intensiveret indsatsen for at bringe de ledige ud i virksomhedspraktik og løntilskud. Samtidigt er der indledt et omfattende opsøgende arbejde overfor virksomhederne, og vi kan konstatere at virksomhederne har taget godt imod vores initiativ med at tydeliggøre, at Jobcentret er et naturligt valg af samarbejdspartner, når der eksempelvis er behov for at rekruttere nye medarbejdere, siger hun.
Koppers Denmark er en af de lokale virksomheder, som har fået nye erfaringer med samarbejdet med Jobcentret.
- Da vi fik besøg var det en øjenåbner for, hvad Jobcenteret kan hjælpe os med. Bl.a. har vi fået hjælp til rekruttering og gode råd gode vedrørende fastholdelse af eksisterende medarbejdere. Vi har også et ønske om at gøre en social indsats i lokalsamfundet bl.a. ved at åbne døren for ledige i forbindelse med arbejdsprøvning, og vi føler, at vi også i den henseende har fået et etableret et rigtig godt samarbejde med Jobcenter Nyborg. Vi er glade for at have fået en god sparringspartner lokalt, siger direktionssekretær Trine Andreassen fra Koppers Denmark.