Butikker råber op: Nu er kontroversielt cykelforslag parkeret

Odense Byråd skulle onsdag have behandlet et forslag om at godkende cyklister i dele af gågadenettet, men nu er punktet udsat til et senere tidspunkt efter pres fra de handlende i Klaregade

Opdatering klokken 18:05
Artiklen er opdateret med en kommentar fra by- og kulturrådmand i Odense Kommune, Søren Windell (K).

- Det kan være livsfarligt at blande cyklister og gående.

Sådan lyder budskabet fra de erhvervsdrivende i Klaregade i Odense før onsdagens møde i byrådet, hvor politikerne - ifølge planen - skulle have taget stilling til et forslag om at gøre det lovligt at cykle i dele af gågadenettet i Odense.

Men nu træder politikerne på bremsen.

Punktet forsvandt pludselig fra byrådets dagsorden tirsdag eftermiddag. Det betyder dog ikke, at planerne er droppet, de er i første omgang udskudt til et senere tidspunkt, så cykelpassagerne kan justeres i dialog med butikkerne. Og flere butiksejere har input til den dialog.

- Vi er rystede over dette tiltag. Det ene øjeblik står politiet og uddeler bøder til cyklister, som kører gennem gågaden uden hensyn til gående med barnevogn eller rollator. Det næste øjeblik har politikerne gjort det hele lovligt, siger herreekviperingshandler Allan Risumfeldt.

Han er bestemt ikke fortaler for de nye planer.

- Nu kommer de så med denne ikke gennemtænkte idé. Skal vores kunder nu også generes? Det ender med at city bliver en spøgelsesby. Ufatteligt, at man ikke har kontaktet os erhvervsdrivende, før man satte alt dette i gang, lyder det fra ekviperingshandleren, som i mere end 30 år har solgt herretøj og mærkebrands i bykvarteret, først fra lokaler i Pogestræde og de seneste mange år fra Klaregade.

Restaurant frygter færre kunder 

Samme toner kommer fra Dea Holm, som er leder af den italienske restaurant Mamma's Pizzeria. Hun og Allan Risumfeldt har sammen med de andre forretninger i Klaregade skrevet under på en fælles protest, som tirsdag blev sendt til Odense Kommune. 

- Som det desværre ses fra andre gader i Odenses gågadesystem, er der en del områder, der efterhånden har en del tomme butikslokaler. I Klaregade har vi heldigvis stadig et triveligt miljø med butikker og restaurationer, som vi er meget stolte af og til daglig gør vores bedste for at bevare, står der i brevet, som er underskrevet af de i alt 19 erhvervsdrivende i Klaregade.

Ifølge Dea Holm frygter forretningerne at tabe kunder, hvis odenseanerne får lov at suse forbi butikkerne på cykler.

- Færre vil få interesse for udstillingerne, færre vil stoppe op og stige af cyklen for at kigge. Vi frygter, at der kan opstå farlige situationer ved at blande gående og cyklister med hinanden.

Oversigt over de nye cykelpassager
Oversigt over de nye cykelpassager
Foto: Anders Kammersgaard

Bekymringerne findes også i de butikker, som ikke direkte berøres af planerne. En af dem er  antikvitetshandler Margit Damgaard, som har forretning længere nede ad Klaregade.

- Vores forretning ligger på den del af strækningen, hvor der i dag kører både cykler og biler, men hvis det betyder, at forretningerne længere oppe ikke længere må have ting stående ude, så vil det helt sikkert være negativt for dem. Hos os er vi dog mest bekymrede over, at der fjernes parkeringspladser for at give plads til cyklisterne. Vi har rigtig mange kunder, som kommer andre steder fra - også fra udlandet. De kommer altså ikke ind til byen på cykel for at handle hos os, siger Margit Damgaard.

Beslutningen udskydes

Protesterne fra Klaregade har gjort indtryk på klima- og miljørådmand Tim Vermund (S), som tirsdag eftermiddag trådte på bremsen, og nu er klar til at gå i dialog med butikkerne.

- Sammen med Odenses butikker er vi som byråd optaget af at få en endnu mere levende og attraktiv bymidte, end den vi kender i dag. Det er et fælles mål. Derfor skal vi også lytte til de bekymringer, der er i forbindelse med cykelpassagerne gennem dele af vores gågader. 

- Vi har fået en henvendelse fra butikkerne i Klaregade, og der er brug for, at vi tager os tid til at få en god og grundig dialog. Det er mere end hver tredje, der tager cyklen til bymidten, så der ligger et stort potentiale også for butikkerne i, at vi forbedrer forholdene for cyklister. Men vi skal selvfølgelig finde en måde, der fungerer for alle parter, skriver rådmanden i en e-mail til TV 2/Fyn.

Og det glæder by- og kulturrådmand i Odense Kommune, Søren Windell (K), at butikkerne får lov til at komme med deres mening.

- Det er dejligt, at klimarådmanden nu følger forslaget fra Konservative og Venstre, og nu hører på butikkerne, der deler den bekymring vi også har. Forsalget er gift for bymidten, gågaden skal være for gående. Nu håber jeg, at butikkerne på Skibhusvej også bliver hørt, inden deres handelsgade lukkes, skriver han til TV 2 Fyn.

Cykelpassager i centrum

Oversigt

    Oversigt