Forældre må ikke længere køre deres børn i skole

Der bliver nu oprettet bilfri zoner ved flere skoler i Odense for at øge sikkerheden og få flere børn til at cykle.

Beslutningen er taget.

Forældrene på seks folkeskoler i Odense kan snart ikke længere køre deres børn helt hen til skolen, men må sætte dem af med længere afstand til skolen.

Fra marts kommer der nemlig bilfri zoner omkring fem skoler og udvidelse af en eksisterende zone ved en sjette. Det sker for at øge andelen af elever, der går eller cykler i skole.

- Det er utrygt omkring vores skoler. Børnene har brug for nogle mere sikre skoleveje for at forældrene tør lade dem cykle, forklarer rådmand for Børn- og Ungeforvaltningen Susanne Crawley fra De Radikale.

- Vi risikerer, at vi komme ind i en ond spiral, hvor flere og flere børn bliver kørt i skole, fordi der er mere og mere trafik omkring skolerne.

Kun hvert femte barn cykler

Ifølge Vejdirektoratet viser undersøgelser, at halvdelen af børn i alderen fra seks til syv år bliver kørt i skole. Desuden at kun hvert femte barn cykler.

Den udvikling vil kommunen gerne vende, og derfor bliver det altså fra marts ikke muligt at aflevere børnene i bil i umiddelbar nærhed af de berørte skoler.

Med tiden er det målet, at resten af kommunens skoler skal have bilfri zoner i morgen- og afhentningstimerne.

Disse skoler får bilfri zoner

Kan udfordre nogle forældre

Politikernes indblanding skaber glæde hos forældrerepræsentanterne på en af de berørte skoler.

- Skolebestyrelsen er enstemmigt for det her forslag og ser det som en fordel for skolen og skolens elever og forældre, siger Lise Rejnhold Sørensen, der er næstformand i skolebestyrelsen på Risingskolen i Odense.

- Med godt 800 elever er der massivt pres på vejene omkring skolen om morgenen og ved afhentning, forklarer hun.

Forældrerepræsentanten er dog opmærksom på, at bilforbuddet måske ikke er lige velkomment hos alle forældre.

Bilerne skal holde sig på en afstand af 250 til 400 meter fra Risingskolen fra marts måned.
Bilerne skal holde sig på en afstand af 250 til 400 meter fra Risingskolen fra marts måned.
Foto: Laura Grasson

- Der er selvfølgelig risiko for, at de kan give nogle gener for dem, der kommer langvejs fra, men vi håber på, at det får flere til at cykle og gå. Giver det store udfordringer, så må vi prøve at løse det i dialog med de forældre, det drejer sig om, siger Lise Rejnhold Sørensen.

Der bliver cirka 250 til 400 meter fra områderne, hvor børnene kan sættes af i bil til Risingskolen. Gåafstanden vil variere fra skole til skole.

Bedre for sundheden og klimaet

Det er dog ikke kun trygheden, forbuddet skal hjælpe på.

Rådmanden forventer også, at alt fra klimaet til folkesundheden og indlæringen hos eleverne vil blive forbedret af de bilfrie zoner.

Men er det et politisk anliggende at bestemme, hvordan man afleverer sine børn?

- Ja det er det, fordi det handler om vores sundhed, det handler om børnenes tryghed og vores klimaregnskab, og det er politiske beslutninger, der skal til, hvis vi skal nå i mål med de ting.

- Vi ved fra forskning, at børn lærer bedre, hvis de er cyklet eller gået i skole frem for at blive kørt i bil. Vi bør alle være interesserede i, at vores børn har lettere ved at blive dygtige, fordi de har fået en god fysisk start på dagen.

Desuden peger Susanne Crawley på, at forbuddet også handler om at skabe gode vaner. Lærer børnene allerede fra barnsben at bruge cyklen som transportmiddel, er der også bedre chance for, at de cykler i voksenlivet, lyder det.

Håbet er også, at de nye bilfrie zoner vil skabe mindre støj og mylder i lokalområderne.

Både Venstre og De Konservative stemte imod forslaget i byrådet. De mangler blandt andet klar tilbagemelding fra alle de berørte skolebestyrelser.

Oversigt

    Oversigt