Kostumer fra populær musical ryger på museum
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Fire kostumer fra musicalen “Leonora Christina”, som spillede i Odeon, bliver nu udstillet på Møntergården.
Musicalen om kongedatteren Leonora Christina var så populær blandt publikum, at Odense Teater åbnede for en ekstraforestilling i Odeon, hvor der er plads til 1.500 tilskuere.
Se billederne: Kom bag scenen på musicalen Leonora Christina
Skuespiller Anders Gjellerup Koch fortæller om sin rolle som Christian den 4.
Scenetekniker Timmi Keller Petersen fra Odense Teater fortæller om tilblivelsen af den store drejescene.
Instruktør Peter Langdal har travlt for tiden med at blive klar til premieren den 22. januar. Men ikke for travlt til at hilse på gæster på scenen.
Nu får interesserede så endnu en mulighed for at se nogle af de flotte kostumer fra musicalen på tæt hold, når Møntergården i Odense udstiller fire af de mest centrale kostumer.
Kostumerne er alle et resultat af kostumedesignerens frie fortolkning af klædedragten i slutningen af 1600-tallet.
Stof fra Frankrig og Tyskland
Arbejdet med at skabe kostumerne til musicalen har været en længerevarende proces.
Først blev der købt flere hundrede meter stof i Aarhus, Lyon og Tyskland, hvor der især var fokus på at få kostumerne til at passe sammen med scenekoreografien.
Derfor faldt valget på syntetiske stoffer med blå som den gennemgående farve.
Åbner ekstraforestillinger: Rift om billetter til musicalen Leonora Christina
Odense Teater har torsdag åbent for salget af billetter til en ekstraforestilling den 8. februar 2019.
- Der er plads til 1.500 i salen, og i første omgang har vi sat 1.200 af de bedste pladser til salg, fortæller kommunikations- og salgschef Julie Lindegaard fra Odense Teater.
I forvejen er der planlagt 19 forestillinger og to forpremierer, men salget er gået så stærkt, at Odense Teater allerede nu sætter en ny forestilling på plakaten.
- Det er ikke udsolgt til forestillingerne endnu, men salget er gået overraskende stærkt. Meget hurtigere end jeg havde forestille mig. Derfor vælger vi allerede nu at åbne for salget til en ekstra forestilling, fortæller Julie Lindegaard.
Nyskrevet 350 år gammel historie
Musicalen handler om kongedatteren Leonora Christina og foregår i 1659. Den nyskrevet til lejligheden.
Det betyder, at alt, fra musik, scene og ned til mindste detalje er nyt. Ikke mindst de storslåede kostumer som Odense Teaters skræddersal har produceret.
Leonora Christina gik målrettet efter magten, men endte med at tilbringe næsten 22 ensomme år i fangenskab i Blåtårn.
Den nykomponerede musik leveres af et 70 mand stort symfoniorkester, som bakkes op af et musikalsk hold af både nye og rutinerede musicalkræfter.
Xenia Lach-Nielsen og Troels Lyby træder i karakter som danmarkshistoriens farligste ægtepar, Leonora Christina og Corfitz Ulfeldt, og på rollelisten er desuden Stig Rossen, Lars Simonsen, Joakim Lind Tranberg, Cecilie Gerberg og Anders Gjellerup Koch.
Flere ekstraforestillinger
Odense Teater har torsdag også annoncere ekstraforestillinger på to andre opsætninger.
Det børneforestillingen Mio Min Mio, der har premiere 15. januar 2019. Forestillingen er baseret på Astrid Lindgrens eventyrlige klassiker, der tager os med ind i fantasiens vidunderlige og farlige verden. Her er der åbnet to ekstraforestillinger den 12. og 13 marts 2019.
Den anden ekstraforestilling er Elsker dig for evigt, der er Susanne Biers tragiske og hjerteskærende kærlighedshistorie. Elsker dig for evigt har premiere den 6. marts 2019. Ekstraforestillingen er 8. marts 2019.
Elsker dig for evigt er blevet til en forrygende danseforestilling. Musikken er skrevet af sangeren og sangskriveren Pernille Rosendahl, som også synger live, når de unge dansere fra Black Box Dance Company indtager scenen.
Efterfølgende blev der arbejdet på kostumerne i ni måneder fra maj 2018 til januar i år. Derfor er Møntergårdens museumsinspektør, Dyveke Skov Larsen, også rigtig glad for at få mulighed for at udstille kostumerne.
- Det er fedt, at vi kan samarbejde med Odense Teater omkring flotte, historiske opsætninger som musicalen “Leonora Christina”.
- De smukke kostumer fortjener at blive set helt tæt på, og selvom der er tale om moderne fortolkninger af historiske dragter, er de med til at formidle om vores historie – og det er netop det, vi gerne vil her på Møntergården, siger hun.
Et stort samarbejde
Musicalen “Leonora Christina” blev til i et samarbejde mellem Odense Teater, Den Fynske Opera og Odense Symfoniorkester.
Og hos Odense Teater er man glad for, at fortællingen om Leonora Christina bliver forlænget med udstillingen på Møntergården.
- Der var smæk for skillingen
Teatergæst om kæmpesatsning:
- Der var smæk for skillingen
Efter mange måneders intense prøveforløb skulle opsætningen af Leonora Christina tirsdag aften stå sin prøve til premieren i Odeon i Odense.
Blandt de 1.500 fremmødte til premieren var ægteparret Else Marie og Gorm Andersen fra Dalum. De havde gjort sig nogle tanker om forestillingen, inden de gik ind i salen for at se Leonora Christina.
- Jeg har meget store forventninger til det her. At sætte det her op som en musical, synes jeg, er meget modigt gjort, og jeg er rigtig spændt på at se resultatet, siger Else Marie Andersen.
- Jeg forventer selvfølgelig at høre nogle gode sange, en masse musik og en spændende handling også. Action, siger Gorm Andersen.
Handlingen
Musicalen handler om kongedatteren Leonora Christina og foregår i 1659. Den er nyskrevet til lejligheden.
Det betyder, at alt, fra musik, scene og ned til mindste detalje er nyt. Ikke mindst de storslåede kostumer som Odense Teaters skræddersal har produceret.
Leonora Christina gik målrettet efter magten, men endte med at tilbringe næsten 22 ensomme år i fangenskab i Blåtårn.
Leonora Christina er blevet til i samarbejde mellem Odense Teater, Den Fynske Opera og Odense Symfoniorkester.
Der er store forventninger til forestillingen, og der er allerede planlagt en ekstraforestilling, fordi efterspørgslen på billetter er stor.
Smæk for skillingen
Else Marie Andersen fik sine forventninger indfriet, da hun kom ud efter at have set forestillingen:
- Jeg synes, det var en flot opsætning, de har lavet. Det må jeg sige. Det er jo en stor, kompliceret historie, men de har fået alt det mest vigtige med, synes jeg.
Hun roser blandt andet opsætningen for at komme godt rundt om historien og scenografien, og Gorm Andersen er overvejende enig.
- Jeg synes, det var en rigtig flot musical. Jeg efterlyste action, og det fik vi. Der er smæk for skillingen. Der er flot musik, og der er flotte dragter. Jeg havde måske forventet en fortløbende handling, men det foregik mere i billeder, og det var ikke altid i kronologisk rækkefølge, men det gør ikke så meget, siger han og retter samtidig en lille kritik af Leonora Christina:
- Hvis man skal dryppe lidt malurt i bægeret, så vil jeg sige, at der må kunne gøres noget ved lydanlægget. Det var svært at høre solosangene og høre teksten i sangene.
- Man siger puha
Odense Teaters direktør Jens August Wille forklarer, hvordan man har det som en af de hovedansvarlige, når den længe ventede premiere endelig er overstået:
- Man siger puha, og man er utrolig glad. Det var vidunderlig dejligt at få den overstået og se sådan en fantastisk flot forestilling, som det blev i aften. Det var virkelig en fornøjelse, synes jeg.
Odense Symfoniorkesters musikchef, Finn Schumacker er også glad efter premieren.
- Jeg er stadigvæk fuld af sommerfugle indeni efter den her fantastiske forestilling, og jeg synes, at alt det vi har øvet og prøvet på i flere måneder, er lykkedes i aften, siger Finn Schumacker.
Også operachef i Den Fynske Opera Thomas Storm mener, at samarbejdet mellem de tre kulturinstitutioner fungerer efter hensigten.
- Vi har fået skabt et stykke musikdramatik, som vi kan være rigtig stolte af, og især er jeg utrolig stolt af det her samarbejde, vi har fået op at køre, som man ikke finder nogen andre steder i Danmark, ud over Det Kongelige Teater. Vi har skabt noget unikt her i Odense, og det er vi rigtig stolte af på Den Fynske Opera, siger han.
En hybrid man skal sove på
Kulturredaktør på Fyens Stiftstidende Lene Kryger betegner Leonora som en blanding af flere genrer.
- Det, jeg har oplevet, er en hybrid. Det er ikke en musical, det er ikke teater, det er ikke opera. Jeg kan ikke rigtig sige dig, hvad det er. Det tror jeg, jeg skal hjem og sove på. Jeg har set store skuespilpræstationer, men jeg har måske umiddelbart tænkt, hvor er musikken? Jeg synes ikke, der var så meget musik, som jeg havde forventet, siger Lene Kryger.
Lene Kryger mener ikke, at det, hun kalder en hybrid er noget negativt.
- Jeg er ikke sikker på, at jeg hellere ville have haft et rendyrket billede. Jeg tror, at jeg skal finde ud af, af alle de her stole, forestillingen har sat sig på, hvad for nogle har den sat sig bedst på, siger Lene Kryger.
Tekniske justeringer
Timmi Keller Petersen, der har stået for konstruktionen af den kæmpemæssige drejescene til Leonora Christina er overordnet tilfreds med premieren, selvom der var et par småfejl under forestillingen.
- Jeg har det sådan set meget godt. Der var lige et enkelt skift, vi ikke var så glade for, hvor barrikader står en lille smule fra hinanden. Men jeg tror, der var så meget røg på scenen på det tidspunkt, så det var der ikke nogen, der lagde mærke til.
Timmi Keller Petersen mener, at teknikken er blevet bedre og bedre op til premieren, og det er kun de helt små ting, der mangler at blive rettet.
- Vi er på finpudsestadiet nu, så vi er rigtig glade, siger han.
Leonora Christina spiller i Odeon frem til og med 15. februar.
Og selvom Lene Kryger tirsdag aften ikke havde sin endelige anmeldelse på plads, er hendes opfordring til Leonora Christina-interesserede klar:
- Jeg synes altid, man skal gå ind og se, når byens store kulturinstitutioner slår sig sammen og laver noget nyskabende, fordi intet var lettere end at gå ud og købe noget, der findes i forvejen. Men at sætte sig ned og sige: "Det her gør vi selv". Det er så flot, så selvfølgelig skal man gå ind og se det.
Du kan høre reaktioner fra Jens August Wille, Finn Schumacker, Thomas Storm og Lene Kryger i videoen under artiklen.
Det siger Julie Lindegaard, der er Kommunikations- og salgschef på Odense Teater.
- Vi er glade for det nye samarbejde med Odense Bys Museum på Møntergården. Det hele begyndte med en række ”før-forestillingen”-foredrag i februar om tiden omkring Leonora Christinas liv.
- Og så opstod ideen til udstillingen af kostumerne, som giver de besøgende mulighed for at se detaljeret på de storslåede kostumer. Det er jo helt oplagt at teater og museer arbejder sammen, og vi håber at rigtig mange vil gå forbi og se kostumerne, siger hun.
Udstillingen med de fire kostumer varer frem til den 17. marts på Møntergården.