Kamp om millionerne: Assens vil have direkte vej til motorvejsnettet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Assens melder sig nu ind i kampen om fynske vejprojekter. En direkte motortrafikvej fra Assens til motorvejen til 700 millioner vil være en god idé, mener erhvervsforening.
Et tredje spor på den fynske motorvej og en bro mellem Fyn og Als er ikke nok. Der skal mere til, mener en gruppe erhvervsfolk i Assens.
- Det er et ambitiøst ønske, som vi har her i Assens, fordi vi synes at fremkommeligheden til og fra Odense er noget vanskelig, siger Arne Jakobsen fra erhvervsgruppen Assens Købstad.
Gruppen foreslår anlæg af en helt ny motortrafikvej, der skal forbinde Assens med Fynske Motorvej. Trods en skønnet anlægspris på 700 millioner kroner mener gruppen, at sådan en vejforbindelse er værd at satse på.
- Vi har lavet nogle beregninger, der viser, at den er samfundsøkonomisk rentabel med de trafikmålinger, vi har kunnet fremskaffe, siger Arne Jakobsen.
Sønderborg:
- Vi har brug for Fyn i kampen for Als-Fyn-bro
Der er brug for hele Fyns opbakning i kampen for en fast forbindelse over sydlige Lillebælt, siger Sønderborgs borgmester Erik Lauritzen (S).
Sønderborg Kommune appellerer i dag til Fyn om stærkere opbakning i kampen for en fast forbindelse over sydlige Lillebælt.
Opfordringen kommer efter, at trafikminister Benny Engelbrecht (S) i går sagde, at Als-Fyn forbindelsen vil blive et tema i de kommende forhandlinger om en ny trafikaftale.
Ministerens udmelding understreger, at Als-Fyn Broen ifølge Sønderborgs borgmester, Erik Lauritzen (S), nu er rykket helt op på den landspolitiske dagsorden. Han opfordrer på den baggrund til, at Fyn går samlet ind i kampen og bakker projektet fuldtonet op.
- Jeg tror, at det er sådan, at der på Fyn stadigvæk er skepsis overfor Als-Fyn projektet, og det skal der arbejdes videre med, siger Erik Lauritzen og fortsætter:
- Det er klart, at Odense og Fyn har nogle prioriteter med den store tværgående motorvej, og det forstår jeg godt. Det skal løses, og det skal ske hurtigt. Men derefter skal vi nå til, at Als-Fyn-projektet nok er noget, vi skal arbejde videre med sammen, så det kan realiseres. Det vil for alvor binde den syddanske region sammen.
Foreningsformand i opråb til Odense
Samme toner lyder fra næstformanden i foreningen Als-Fyn Broen, Erling Lundsgaard, som er bosiddende på Als. Han retter sin opfordring direkte til Odense Kommune, som han gerne så gå foran i kampen som hovedstad i Region Syddanmark.
- Jeg synes jo netop, at Odense burde være storby for os allesammen. Det betyder rigtig meget for arbejdspladser og udvikling, og det synes jeg, at Odense skal udnytte, siger han.
Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S) mener dog ikke, at der mangler opbakning fra hans side.
- Jeg synes, det er fornuftigt at få lavet en ordentlig forundersøgelse af Als-Fyn-broen, så perspektiverne kan blive konkretiseret og klarlagt. Selvom en udvidelse af E20 syd om Odense, det tredje jernbanespor over Vestfyn og en udbygning af bæredygtig transport med letbanen i Odense er mere presserende, så er det fint at få projektet modnet til senere stillingtagen, siger Peter Rahbæk Juel.
Fra Assens via Aarup til Blommenslyst
Konkret går forslaget ud på at etablere en ny gennemgående motortrafikvej fra Assens via Aarup og op til motorvejsafkørsel 53 ved Blommenslyst. Derudover har gruppen to alternative linjeføringer, hvoraf den ene føres forbi Glamsbjerg, hvor Assens Kommunes skoler og uddannelser primært ligger.
Fælles for alle tre forslag er ønsket om at gøre det lettere for de mennesker, der pendler til og fra arbejde. Omkring 8.000 personer pendler dagligt til og fra Assens, og typisk vil hver pendler kunne spare cirka 15 minutter om dagen. Det fremgår af en rapport, som erhvervsgruppen i Assens har fået udarbejdet.
Mere behageligt og afslappende
Udover en besparelse på cirka 15 minutter om dagen for pendlere mellem Odense og Assens vil en motortrafikvej også gøre turen mere behagelig, siger Henrik Kramer, der er salgschef ved Assens Tobaksfabrik.
- Alle forbedringer af vejene og infrastrukturen er til gavn for sådan nogen som mig, der pendler og har relativt langt. Seks-otte minutter sparet sidst på dagen, når man gerne vil hjem og nå at handle og andre gøremål, det betyder noget. Men frem for alt så giver det en mere behagelig kørsel, siger Henrik Kramer.
Bilister sparer tusindvis af timer på fynsk motorvej
Der har været flere fordele end forventet efter udvidelsen af Fynske Motorvej, viser beregninger fra Vejdirektoratet.
Fynske Motorvej har i mange år været belastet af tæt trafik, men siden det tredje spor mellem Middelfart og Nr. Aaby blev taget i brug i 2014, har det mindsket trængslen markant.
Det viser nye beregninger fra Vejdirektoratet.
Ifølge direktoratet er fynske bilister blevet sparet for 152.000 rejsetimer om året, efter det tredje spor på den 12 kilometer lange strækning stod færdig.
Det glæder transportminister Benny Engelbrecht (S).
- Det er rigtig meget, men jeg hæfter mig også ved, at det er endnu bedre end de forventninger, vi havde stillet i udsigt. Det vidner om, at det godt kan svare sig at investere på Fyn, når det handler om motorvejsudvidelser, siger han til TV 2/Fyn.
Skal huske konsekvenserne
Ministeren peger ligeledes på, at besparelserne i rejsetiden er så meget desto mere markante, hvis man også tager med, at mængden af trafik på Fynske Motorvej er steget med 25 procent på under ti år.
Men selvom Benny Engelbrecht kalder det en fornøjelse, at bilisterne sidder mindre i kø på Fyn, er der også nogle konsekvenser af en større motorvej.
Og de skal med i beregningerne, inden der kommer flere udvidelser på Fyn, lyder det.
- Vi skal også huske, at der kan være nogle konsekvenser af det - for eksempel sådan noget som støj. Det er der udfordringer med på dele af Fyn, og derfor bliver vi også nødt til i en kommende investeringsplan at kigge på, hvordan vi sikrer os, at der bliver sat tilstrækkeligt med midler af til, at vi også kan lave støjbekæmpelse, siger han.
Udvidelse syd om Odense
Netop nu er arbejdet med et tredje spor i gang på den 24 kilometer lange strækning fra Nr. Aaby til Odense V. Det forventes at være færdigt i 2020 og ifølge Vejdirektoratets beregninger spare bilisterne for yderligere 359.000 rejsetimer om året. Og dermed vil den samlede besparelse på strækningerne løbe op i over en halv million timer.
Inden folketingsvalget var strækningen mellem Odense V og Odense SØ ligeledes på tegnebrættet, og i sommer præsenterede VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti en finansieret plan for udvidelsen syd om Odense.
Men efter valget har der været usikkerhed om, hvornår den bliver en realitet. De nye beregninger har dog kun overbevist transportministeren om, at der er flere samfundsmæssige fordele.
- Jeg synes, det er helt relevant at kigge på motorvejsprojektet, men jeg har ikke sat en endelig tidsplan for en infrastrukturaftale. Det bliver et arbejde, vi sætter i gang til næste år, siger han.
Ministeren understreger, at det er vigtigt inden da at få regnet på, hvordan bekæmpelsen af de tilhørende støjgener skal finansieres.
Den sparede tid vil medføre en samfundsøkonomisk gevinst, som erhvervsgruppen anslår til omkring 6 procent af anlægsinvesteringen på 700 millioner kroner. Til sammenligning bidrager motorvejen til Svendborg med 5,5 procent.
Svær gang på jord
Borgmester i Assens, Søren Steen Andersen (V), roser projektet.
- Det er ubestrideligt, at det er et godt og sagligt projekt. Det skal det have stor ros for. Det skal så bare sættes i kontekst med, at det er 700 millioner kroner, der skal forrentes, og de skal skaffes. Og det skal så sættes i sammenhæng med, at det er et projekt, der kun betjener en del af en kommune, siger Søren Steen Andersen.
Borgmesteren forudser, at projektet får en svær gang på jord.
- Men skulle der engang komme en pulje til kommuner med store vejnet og en tynd befolkning, så kunne man tage elementer fra dette projekt, siger Søren Steen Andersen.
Trafikforsker er skeptisk
Forslaget om en ny motortrafikvej på det sydvestlige Fyn bliver umiddelbart mødt med skepsis af trafikforsker Niels Agerholm fra Aalborg Universitet. Blandt andet fordi nye vejprojekter ikke harmonerer godt med den aktuelle klimadagsorden.
- Så længe vi har en klimapolitik, der er så fokuseret som i øjeblikket, vil man nok være tilbageholdende med at investere i infrastrukturprojekter, der fremmer privatbilismen. Flere veje giver flere biler, og det er ikke i tråd med ønsket om en grøn omstilling, i hvert fald ikke så længe vores biler kører på benzin eller diesel, siger Niels Agerholm.
Trods forbedringer på Fynske Motorvej: Trængsel koster 30 milliarder årligt
Pendlere, rejsende og erhvervslivet spilder ifølge DI mere og mere tid på at sidde fast i trafikken.
I 2017 kostede trængslen på vejene og i den kollektive trafik samfundet knap 25 milliarder kroner. I dag er tabet vokset til over 30 milliarder kroner, viser en analyse fra Dansk Industri, DI.
Det skriver Jyllands-Posten.
- Analysen viser, at vi halter bagefter med investeringer i infrastruktur, mener direktør Michael Svane fra DI Transport.
Han peger på, at vejene sander til, og at både pendlere, erhvervsliv og fritidsrejsende spilder mere og mere tid - og dermed også flere penge - i trafikken.
Michael Svane erkender, at man ikke blot kan løse alle problemer i trafikken ved at bygge flere veje og motorveje.
- Men analysen kalder på en investeringsplan, og det her er et nødråb og en opfordring til, at politikerne får sat sig til forhandlingsbordet og får lavet en investeringsplan for infrastrukturen. Den nuværende plan udløber i 2020, og trængslen er ikke længere kun et fænomen i København og hovedstaden, siger Michael Svane til Jyllands-Posten.
Han peger på problemer i Trekantsområdet, på E45 op gennem Østjylland, ligesom der er problemer på dele af den fynske motorvej - selv om man har udbygget E45 fra Aarhus til Skanderborg og lidt af motorvejen over Fyn.
Det er to år siden, at DI sidst lavede en analyse af udgifterne ved trængslen.
Dengang viste det et samfundsmæssigt tab på 20 milliarder kroner for trængslen på vejene. Siden har man opgjort de samfundsmæssige tab som følge af forsinkelser i busser og tog til mindst 4,5 milliarder kroner om året. I alt knap 25 milliarder kroner.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) hilser analysen velkommen.
- Det er nyttigt, at de laver denne slags analyser, fordi det giver et godt billede af tingene. Og fordi det er et godt udgangspunkt, når vi næste år skal i gang med at lave en grøn investeringsplan, der skal omfatte både veje, kollektiv trafik og cyklister, siger Benny Engelbrecht til avisen.
Der går sognerådspolitik i den
Assens Kommune har mange små kommuneveje, men stort set ingen statsveje. Det vil ifølge trafikforskeren være en udfordring i sig selv, når staten skal vurdere det nye store fynske vejprojekt.
- Staten vil sammen med Vejdirektoratet fokusere på de steder, hvor man i forvejen servicerer den overordnede trafikafvikling, siger Niels Agerholm.
- Og så ligger der også en slags sognerådspolitik i sagen, som gør det usandsynligt, at man først giver penge til et ekstra spor på Den Fynske Motorvej og så efterfølgende også giver penge til en motortrafikvej til Assens, tilføjer han.
Assens Kommune har i flere år været dårligt placeret på Dansk Industris årlige måling af danske kommuners infrastruktur og transport, senest i 2019 er Assens rangeret til en 77. plads ud af landets 98 kommuner.