Trods forbedringer på Fynske Motorvej: Trængsel koster 30 milliarder årligt
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Pendlere, rejsende og erhvervslivet spilder ifølge DI mere og mere tid på at sidde fast i trafikken.
I 2017 kostede trængslen på vejene og i den kollektive trafik samfundet knap 25 milliarder kroner. I dag er tabet vokset til over 30 milliarder kroner, viser en analyse fra Dansk Industri, DI.
Det skriver Jyllands-Posten.
- Analysen viser, at vi halter bagefter med investeringer i infrastruktur, mener direktør Michael Svane fra DI Transport.
Han peger på, at vejene sander til, og at både pendlere, erhvervsliv og fritidsrejsende spilder mere og mere tid - og dermed også flere penge - i trafikken.
Kø, fyldte tog og forlænget rejsetid: Anden juledag er stor rejsedag på Fyn
I julen venter nogle af årets største rejsedage. Især anden juledag kan der forventes kø og forlænget rejsetid på Fyn.
Traditionen tro er der en masse trafik hen over Fyn i juledagene. Trafikanter fra hele landet kører gennem landet for at besøge familie og venner i juledagene, og det gør decemberdagene til nogle af årets største rejsedage.
Især anden juledag forventes at blive med tæt trafik over Fyn. Så hvis du skal på vejene torsdag, bør du overveje at læse videre.
Ifølge Vejdirektoratet ser trafikmønsteret i 2019 anderledes ud, fordi juleaften falder på en tirsdag. Det betyder, at trafikken kan spredes over flere dage, når flere danskere vælger at tage på juleferie allerede fredag den 20. december.
Det er især den vestlige del af Fynske Motorvej - strækningen mellem Odense og Middelfart - der er hårdt ramt af juleferietrafik. Inden jul går trafikken i højere grad fra hovedstadsområdet mod Jylland - efter jul er det omvendt.
- Vores forventninger til juletrafikken er baseret på erfaringer og tal fra tidligere år, men den helt store ubekendte faktor i juledagene er vejret, oplyser Vejdirektoratet.
Undgå disse tidspunkter
Trafikprognoserne fra Vejdirektoratet tyder på, at du skal undgå Fynske Motorvej på disse tidspunkter, hvis du vil mindske risikoen for at sidde i kø eller køre i tæt trafik:
Fredag den 20. december mellem klokken 14.00 og 18.00
Lillejuleaften den 23. december mellem klokken 11.00 og 14.00
Anden juledag den 26. december mellem klokken 10.00 og 15.00
Især anden juledag forventes at blive en af årets største rejsedage, og her er der stor risiko for kødannelse og forlænget rejsetid.
De andre juledage, som ikke er nævnt, forventer Vejdirektoratet, at trafikken kan afvikles uden større forsinkelser.
Fyldte tog
Også hos DSB er der forventning om en travl dag på skinnerne.
- Det er den store hjemrejsedag, og strømmen af rejsende går især fra Jylland hen over Fyn mod Sjælland, siger informationschef Tony Bispeskov til Ritzau.
Mange har bestilt billetter og pladsreservation på forhånd.
- Det gør det muligt for os nøje at planlægge længden på de tog, vi sætter ind. Altså hvor mange pladser, der skal være, siger Tony Bispeskov.
Han oplyser, at det fortsat er muligt at bestille både billetter og pladsbilletter.
Lillejuleaftensdag kunne DSB oplyse, at antallet af julerejsende er på det højeste i fem år.
Antallet af solgte billetter ligger 22 procent højere end sidste år. Det hænger ifølge Tony Bispeskov sammen med, at der har været flere billige billetter til salg, og at man har fået bedre tag i de unge.
- Vi oplever også, at de unge efterspørger en mere bæredygtig julerejse, sagde Tony Bispeskov mandag.
Stigningen i billetsalget er ifølge informationschefen udtryk for, at togrejser mellem landsdelene vinder markedsandele fra biler og busser.
Michael Svane erkender, at man ikke blot kan løse alle problemer i trafikken ved at bygge flere veje og motorveje.
- Men analysen kalder på en investeringsplan, og det her er et nødråb og en opfordring til, at politikerne får sat sig til forhandlingsbordet og får lavet en investeringsplan for infrastrukturen. Den nuværende plan udløber i 2020, og trængslen er ikke længere kun et fænomen i København og hovedstaden, siger Michael Svane til Jyllands-Posten.
Han peger på problemer i Trekantsområdet, på E45 op gennem Østjylland, ligesom der er problemer på dele af den fynske motorvej - selv om man har udbygget E45 fra Aarhus til Skanderborg og lidt af motorvejen over Fyn.
Det er to år siden, at DI sidst lavede en analyse af udgifterne ved trængslen.
Bilister sparer tusindvis af timer på fynsk motorvej
Der har været flere fordele end forventet efter udvidelsen af Fynske Motorvej, viser beregninger fra Vejdirektoratet.
Fynske Motorvej har i mange år været belastet af tæt trafik, men siden det tredje spor mellem Middelfart og Nr. Aaby blev taget i brug i 2014, har det mindsket trængslen markant.
Det viser nye beregninger fra Vejdirektoratet.
Ifølge direktoratet er fynske bilister blevet sparet for 152.000 rejsetimer om året, efter det tredje spor på den 12 kilometer lange strækning stod færdig.
Det glæder transportminister Benny Engelbrecht (S).
- Det er rigtig meget, men jeg hæfter mig også ved, at det er endnu bedre end de forventninger, vi havde stillet i udsigt. Det vidner om, at det godt kan svare sig at investere på Fyn, når det handler om motorvejsudvidelser, siger han til TV 2/Fyn.
Skal huske konsekvenserne
Ministeren peger ligeledes på, at besparelserne i rejsetiden er så meget desto mere markante, hvis man også tager med, at mængden af trafik på Fynske Motorvej er steget med 25 procent på under ti år.
Men selvom Benny Engelbrecht kalder det en fornøjelse, at bilisterne sidder mindre i kø på Fyn, er der også nogle konsekvenser af en større motorvej.
Og de skal med i beregningerne, inden der kommer flere udvidelser på Fyn, lyder det.
- Vi skal også huske, at der kan være nogle konsekvenser af det - for eksempel sådan noget som støj. Det er der udfordringer med på dele af Fyn, og derfor bliver vi også nødt til i en kommende investeringsplan at kigge på, hvordan vi sikrer os, at der bliver sat tilstrækkeligt med midler af til, at vi også kan lave støjbekæmpelse, siger han.
Udvidelse syd om Odense
Netop nu er arbejdet med et tredje spor i gang på den 24 kilometer lange strækning fra Nr. Aaby til Odense V. Det forventes at være færdigt i 2020 og ifølge Vejdirektoratets beregninger spare bilisterne for yderligere 359.000 rejsetimer om året. Og dermed vil den samlede besparelse på strækningerne løbe op i over en halv million timer.
Inden folketingsvalget var strækningen mellem Odense V og Odense SØ ligeledes på tegnebrættet, og i sommer præsenterede VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti en finansieret plan for udvidelsen syd om Odense.
Men efter valget har der været usikkerhed om, hvornår den bliver en realitet. De nye beregninger har dog kun overbevist transportministeren om, at der er flere samfundsmæssige fordele.
- Jeg synes, det er helt relevant at kigge på motorvejsprojektet, men jeg har ikke sat en endelig tidsplan for en infrastrukturaftale. Det bliver et arbejde, vi sætter i gang til næste år, siger han.
Ministeren understreger, at det er vigtigt inden da at få regnet på, hvordan bekæmpelsen af de tilhørende støjgener skal finansieres.
Dengang viste det et samfundsmæssigt tab på 20 milliarder kroner for trængslen på vejene. Siden har man opgjort de samfundsmæssige tab som følge af forsinkelser i busser og tog til mindst 4,5 milliarder kroner om året. I alt knap 25 milliarder kroner.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) hilser analysen velkommen.
- Det er nyttigt, at de laver denne slags analyser, fordi det giver et godt billede af tingene. Og fordi det er et godt udgangspunkt, når vi næste år skal i gang med at lave en grøn investeringsplan, der skal omfatte både veje, kollektiv trafik og cyklister, siger Benny Engelbrecht til avisen.
Minister besøger Fyn: Støjgrupper kræver farten sat ned på Fynske Motorvej
Støjgrupper i Nyborg og Odense kræver farten sat ned og nye støjskærme. Transportminister Benny Engelbrecht gæster Fyn i dag.
Der bør skrues ned for farten på motorvejen syd om Odense og motorvejen igennem Nyborg.
Det er beskeden fra de beboere, der bor tæt på motorvejen syd om Odense og i boligkvarterne ved motorvejen i Nyborg.
Mandag gæster transportminister Benny Engelbrecht de støjramte beboere både i Nyborg og Odense.
Alene trafikken fra Storebæltsbroen belaster hvert år motorvejen igennem Nyborg med over 13 millioner biler - det er en stigning på 89 procent, siden broen åbnede.
Antallet af tunge lastbiler er mere end fordoblet.
Og det er en stor gene for mere end 1.300 beboere i Nyborg.
Støjen er en stor belastning, siger Niels Bjørkbom, der er medstifter af en ny støjgruppe i Nyborg.
- I Nyborg skærer motorvejen tværs gennem byen tæt ved den historiske bymidte. På en relativ kort bynær strækning påvirkes boliger, kolonihavehuse og bynære rekreative naturområder på begge sider af vejen. Alle er de støjfølsomme områder, som man normalt ville skærme for støj. Sund & Bælt ejer vejen helt ind til afkørsel 45, hvilket også er helt særligt. Brug nu nogle af de mange penge fra brugen af Storebæltsbroen til at redde Nyborg, siger Niels Bjørkbom, der selv har kontaktet ministeren med problemet.
I Nyborg må der i dag køres 110 kilometer i timen på motorvejen. Men den tidligere regering har besluttet, at farten skal hæves til 130 kilometer, mens Nyborgs politikere vil have farten ned på 90 kiklometer i timen.
Desuden er et udtalt ønske, at regeringen opstiller nye støjskærme i de boligområder, motorvejen passerer.
I Odense venter beboerne i området ved Søparken på at få klar besked om, hvornår der det tredje spor syd om Odense påbegyndes, så området kan forsynes med støjskærme.
Mens man venter på støjskærmene, foreslår beboerne, at farten sættes ned til 80 kilometer i timen.
- Alene en nedsættelse af farten med 20 kilometer i timen vil give en reduktion af støjen med 3 decibel, hvilket er en væsentlig reduktion, siger Erling Lund Hansen, medlem af Støjgruppe Odense.
Ifølge Erling Lund Hansen er 8.000 beboere i området plaget af trafikstøj.