Togrejsende på Vestfyn har i September oplevet flere forsinkelser end normalt. Det anerkender DSB i en pressemeddelelse.
Kundepunktlighed
- Septembers togtrafik har haft flere forskellige udfordringer, der har ramt en del kunder, så de ikke kom frem til tiden i denne måned, oplyser Tony Bispeskov, informationschef i DSB.
Problemerne har tilsyneladende været så alvorlige, at kun 66,5 procent af togene mellem Kolding/Fredericia og Odense nåede frem inden til tiden. DSB bruger begrebet "kundepunktlighed" til at beskrive dette.
Værst var det dog om morgenen mellem klokken seks og ni, hvor næsten 40 procent af togene på strækningen var forsinkede.
- I september har tilbagevendende problemer med et sporskifte ved Snoghøj præget togtrafikken henover Fyn, forklarer Tony Bispeskov.
DSB: Kun små forsinkelser for passagerne
Ifølge DSB er langt størstedelen af forsinkelserne på Vestfyn i september minimale. Togselskabet oplyser, at 82,3 procent af de togrejsende på Vestfyn var fremme inden for seks minutter.
Alligevel har selskabet haft flere forsinkelser end samme måned sidste år. I september 2017 ankom næsten 75 procent af togene til tiden.
Samlet set klarer DSB sig også dårligere end i 2017. Her ankom 78 procent af togene mellem Odense og Kolding/Fredericia. Indtil videre er det kun 73 procent for 2018.
Udfordringer på Svendborgbanen
Også togrejsende på Svendborgbanen har oplevet flere forsinkelser end normalt. Godt 82 procent af de togrejsende kom frem til tiden. Det er næsten fire procentpoint dårligere end september sidste år.
Ifølge DSB skyldes forsinkelserne en kombination af signalfejl og problemer på togene på strækningen.
- Der har været flere signalfejl, men vi har også haft fejl på flere af vores tog end vanligt. Den sidste del kan DSB selv tage hånd om, og det arbejde er i gang, så vi kan få Svendborgbanen op i fart igen, siger Tony Bispeskov.