Engang tog Nina Breilich ofte bussen. Da hun boede i København var det bare ned på gaden, og så ville hun fange næste afgang.
Det har dog ændret sig, efter sygdommen Polio over årene har gjort, at hun først fik brug for manuel og senere elektrisk kørestol.
Men nu er det igen muligt for hende at tage en tur med bussen, og det sker fordi, Fynbus har startet et stort arbejde med at sætte elektriske ramper i deres busser.
Der var så langt ned, at rampen blev meget stejl. Der måtte jeg lige have vejret efter
- Fynbus fortjener stor ros for det, de har gjort med ramperne. Jeg har allerede haft mange gode ture, siger Nina Breilich, der i mange år har boet på Fyn.
Hun har igennem sit virke i Danske Handicaporganisationer Odense været med til at teste, hvordan ramperne virker, og i den forbindelse oplevede hun, at det var gode resultater, man er nået til.
Tidligere var der kun manuelle ramper, men de fungerede dårligt og gjorde, at Breilich mistede lysten til at køre med bus.
Ingen bedring over seks år
TV 2 Fyn har været med Nina Breilich på en tur i bus for at se, hvad de elektriske ramper kan. For det er ikke helt normalt at finde sådan en rampe i en dansk bus.
Fynbus udmærker sig som det eneste busselskab for at have forbedret tilgængeligheden netop på grund af de nye ramper, viser ny rapport fra Institut for Menneskerrettigheder.
Siden man sidst undersøgte, hvordan det stod til med tilgægeligheden, er der ikke sket stort hos de busselskaber, der findes i Danmark. Faktisk er der gået seks år, og ingen forbedringer, lyder konklusionen.
De danske trafikselskaber som er med i rapporten fra Institut for Menneskerettigheder:
Eller det er tilfældet hos alle selskaber lige på nær Fynbus. De er i mål med elektriske ramper i alle regionalbusserne, og mere end halvdelen af bybusserne i Odense.
Med tiden skal det være alle bybusserne i Odense, ligesom man også vil se på, om det kan indføres i busser i andre fynske bybusser.
Lidt sværere forhold
Der kan dog stadig være problemer, selv hvis en kørestolsbruger skal med en bus, der har rampe.
Nina Breilich fortæller om en episode, hvor hun testede ramperne. Der var nedkørslen så stejl, fordi fortovet ikke var højt nok, at hjertet var i halsen, da hun kørte ud af bussens dør.
- Der var så langt ned, at rampen blev meget stejl. Der måtte jeg lige have vejret efter, siger Nina Breilich og griner ved tanken om den nervepirrende oplevelse.
Og stadig er der forbedringer at ønske. Der er eksempelvis områder, der leder hen til stoppestedet, som kan være mere eller mindre ufremkommelig med kørestol, ligesom at bussen kan være for fyldt, og den kan blive betjent af en chauffør, der ikke er blevet fortrolig med ramperne. En udfordring, som Breilich oplevede på testturene.
Men alt i alt mener Nina Breilich, at man har taget et ordentligt ryk i den rigtige retning, og at det vil gøre en forskel for folk i kørestol.
Letbanen hjælper
Hos Fynbus forklarer man, at det dels har været tiden, der har arbejdet for de nye tiltag med ramperne.
- Det er jo noget, som også især har givet mening, når vi har lavet et nyt udbud på busser, siger plan- og markedschef ved Fynbus Jan Gudmand Hansen.
Han fortæller, at det var henvendelser fra blandt andet handicaporganisationer, som gjorde dem opmærksomme på området, og arbejdet med de elektriske ramper begyndte i særdeleshed i forbindelse med et udbud i 2014 og 2015.
Til spørgsmålet om, hvorfor man ikke er gået i gang med arbejdet tidligere, lyder svaret:
- Det er meget naturligt, det sker med et udbud, hvor man skal ud og købe nye busser ind. Derudover så blev det også nemmere, da elektriske ramper i højere grad blev standardudstyr.
Jan Gudmand Hansen slår fast, at en del af de gamle busser skal kasseres, når letbanen begynder at køre, og så vil man kun have busser med elektrisk rampe i Odense.
Og med dem håber Nina Breilich, at hun og andre i kørestol vil have en lidt bedre og friere adgang til Fyn.