Ældrepleje med problemer: Dårlig arbejdspraksis, indendørs oversvømmelser og bekymret personale

Ældreplejen i Kerteminde Kommune er udfordret. Og det er ikke kun af personalemangel og travlhed.

- Det var absolut ubehageligt. Det var ikke det, jeg kom på arbejde for, siger Gitte Heiselberg Jensen, der er sosu-assistent på Lindhøj Plejecenter.

De brune skjolder i loftet foran indgangen til plejecenteret vidner om sommerens ekstra arbejdsindsats, hvor de ansatte måtte gå i beredskab for at stoppe oversvømmelsen af gangene.

- Personalet var nødt til at gå med paraplyer for ikke at at blive gennemblødt af de massive mængder regn, der brød igennem taget ad flere omgange, fortæller Gitte Heiselberg Jensen.

Og selvom taget nu skulle været udbedret, skaber den manglende vedligholdelse bekymring.

- Selvfølgelig påvirker det en, for hvad bliver så det næste, der kommer?

Ifølge sosu-assistenten gør personalet på Lindhøj Plejecenter deres bedste under de forhold, de arbejder under, men forholdene er ikke optimale.

- Flere steder trækker det ind, og borgernes boliger er så små, at vi nogle gange får skævvridninger og dårlige arbejdstillinger.

Og det er noget beboerne på plejecenteret også bemærker.

- De kan godt kommentere det. De synes, det er synd for os, fortæller Gitte Heiselberg Jensen.

Nye plejecentre på vej

Påbud til Hjemmeplejen Kerteminde

En mangelfuld arbejdspraksis har fået Ældretilsynet til at give et påbud til Hjemmeplejen Kerteminde.

Baggrunden for tilsynsbesøget var, at styrelsen den 14. september 2020 modtog en henvendelse fra en pårørende til en borger, som modtog hjælp fra Hjemmeplejen Kerteminde. Henvendelsen omhandlede bekymring over gentagne fald samt uregelmæssigheder i behandling med medicinsk plaster. 

- Jeg synes, det er meget alvorligt, og det er noget, vi helt vil være foruden, siger leder af Hjemmeplejen Kerteminde Maria Kunz og fortsætter:

- Og når vi så får påbuddet, giver det en opmærksomhed på, at der er noget, vi skal kigge på.

Under tilsynet kunne ledelsen ikke redegøre for den praksis, der knyttede sig til borgernes ønsker til livets afslutning, medarbejdere talte om manglende tid til opgaveudførsel i borgernes nærvær. Desuden var der mangelfuld kendskab til og anvendelse af faglige metoder og arbejdsgange samt manglende dokumentationspraksis og opfølgning. 

- Påbuddet er et udtryk for, at man ikke understøtter den ældres værdighed, på den måde, der skal understøttes, fortæller næstformand i landsorganisationen Danske Ældreråd Kristen Nissen.

7. juni 2021 modtog Hjemmeplejen Kerteminde derfor et påbud, de har arbejdet på at efterkomme siden.

Tre påbud i fynske kommuner

Ældretilsynets besøg har under den seneste valgperiode i alt givet et påbud i Odense, Nyborg og Kerteminde Kommune. 

I Kerteminde Kommune var det særligt dokumentationen, der udløste den manglefulde arbejdspraksis i Hjemmeplejen Kerteminde.

- Førhen har vi bare skrevet, hvor vi syntes, det gav mening. Det er gjort forskelligt og har været svært at finde rundt i, siger Line Lintz, der er sosu-hjælper i hjemmeplejen. 

Nyt projekt har givet bedre arbejdspraksis

'Sammen om det gode liv' hedder projektet, der ifølge lederen allerede nu har givet bedre arbejdsvilkår i Hjemmeplejen Kerteminde.

- Borgerne oplever væsentlig mere struktur og har også en fast kontaktperson, siger Maria Kunz.

Projektet er et tværfagligt samarbejde, hvor personalet er inddelt i mindre hold, så det er faste medarbejdere, der besøger de samme borgere, og hvor borgerene og personale bliver mere involveret i dagligdagen.

- Nu er der bedre tid til den enkelte borger, og vi har fået nogle helt klare køreplaner, så det er blevet nemmere for os at bruge systemet og dokumentere, fortæller Line Lintz.

Selvom afgørelsen på det seneste tilsyn, som blev foretaget 1. november lige nu er i høring, er lederen optimistisk.

- Vi har fået en god struktur, og dokumentationen lever i højere grad op til det, den skal, afslutter Maria Kunz.

Se indslaget her
Fotograf: Fotograf: Redigering:

Oversigt

    Oversigt