Royalt besøg skal skabe kendskab

Kerteminde skal spare over 30 millioner kroner på budgettet både i 2012 og 2013. Alligevel satser kommunen offensivt med masser af skattekroner på, at regentbesøget på tirsdag kan betyde et vendepunkt for turismen og flere indtægter.

Kerteminde skal blive et sted alle danskere og mange flere udlændinge kan udpege på et kort. En kystby med masser af ny turisme.

- Det er en massiv investering i kendskab og markedsføring af Kerteminde Kommune, siger Dorte Frandsen, der er turistchef i organisationen VisitKerteminde.

Træerne beskæres og der etableres blomsterarrangementer ved byskiltet, så Kerteminde stråler, når regentparrets ankomst i næste uge sætter fuldt spot på den 600 år gamle købstad

- Den primære motiv er at markere at byen i år har 600 års jubilæum som købstad, og det er en glædelig begivenhed at markere, og så er det dejligt at majestætten kommer samtidig, siger kommunaldirektør Kristian Buhl Hansen fra Kerteminde Kommune.

Når skattekronerne i anledning af jubilæet og det royale besøg ruller ud af kommunekassen, så er det i håb om at pengene kommer igen via et turistboom.

- Eksperterne siger, at sådan en investering som vi har lavet nu, den kommer firfoldigt igen, lyder det fra Dorte Frandsen.

Kerteminde er ikke så kendt som mange på Fyn måske tror. Undersøgelser viser, at mere end hver tiende dansker ikke ved hvor byen ligger, og i Tyskland, Sverige og Norge er kendskabet langt mindre og langt efter Skagen, der er landets absolut mest kendte kystby i Danmark.

- Analysen af hvor meget eksponering Kerteminde får i denne forbindelse, det ser vi i løbet af et år til halvanden. Når vi skal have flere overnatning, så er det en forudsætning at der er kendskab til byen, siger Dorte Frandsen.

Allerede nu udbydes royale rundture, så turisterne kan komme rundt og opleve de samme steder som regentparret, og den slags kan betyde det turistboom, som Kerteminde håber på, vurderer en ekspert.

- Vi prøver at få mere gang i byen ved at fortælle om det kongelige besøg. Det synes jeg er en god og forfriskende måde at gøre det på, og hvis det kan skæppe lidt i kassen for kommunen, så tror jeg også at man klapper på Amalienborg, siger Christian Have, der er kreativ direktør i Have Kommunikation.

Oversigt

    Oversigt