Borgmester har fået 54 klager over socialsager på fire år, viser notater

Det er sket mere end et halvt hundrede gange, at Nyborgs borgmester via mail eller ved personligt fremmøde har fået en klage fra en borger alene på socialområdet, viser en aktindsigt.

Den 11. oktober 2023 dukkede en borger op på Nyborg Rådhus, mens Kenneth Muhs havde træffetid. Borgeren klagede mundtligt til Nyborgs borgmester over en social- og familiesag. Det er den seneste i en lang række af klager de seneste fire år til borgmesteren alene på socialområdet. 

En aktindsigt til TV 2 Fyn viser, at Kenneth Muhs siden januar 2019 har fået i alt 54 klager over 27 forskellige socialsager fra borgere. Klagerne er kommet i form af e-mails og personligt fremmøde på hans kontor.

Samtidig har udvalgsformand i kommunens Handicap- og Socialudvalg, Anja Kongsdal (V) fået tre klager.

Hvad henvendelserne præcist drejer sig om, er underlagt fortrolighed, da dokumenterne er anonymiseret af Nyborg Kommune. 

Et stort antal handler dog om myndighedssager, det vil sige blandt andet sager om anbringelser og forældremyndighed.

Hård kritik 

Konsulentfirmaet BDO har udarbejdet en rapport om netop socialafdelingen i Nyborg Kommune, som for to uger siden blev præsenteret for offentligheden. I den konstaterede man, at afdelingen længe har været underfinansieret, og at der var opstået en forrået medarbejderkultur.

Sagsbehandlingstiderne i afdelingen har i nogle tilfælde været på både syv og otte år, har TV 2 Fyn tidligere afdækket.

Borgmesteren fortalte i starten, at han ikke var klar over problemets omfang, før BDO kom med den nyeste rapport. 

Dokumenter har dog vist, at Socialstyrelsen både har advaret politikere i kommunen i 2016 og 2019, ligesom kommunens egen borgerrådgiver hejste det røde flag i både 2021 og 2022.

Det er endnu ikke klarlagt hvem der bærer ansvaret for den kuldsejlede socialafdeling. Politikere peger dog på, at det er kommunens forvaltning, som ikke har levet op til sit ansvar.

Oversigt

    Oversigt