Borgmester har i årevis haft direkte kendskab til massivt svigt af Nyborgs svageste borgere

Mails fra desperate borgere direkte i borgmesterens indbakke, advarsler fra både Socialstyrelsen og kommunens egen borgerrådgiver. I mindst fem år har Nyborgs borgmester Kenneth Muhs vidst, at kommunen ikke levede op til loven på socialområdet.

Nyborgs borgmester Kenneth Muhs (V) bliver nu trukket direkte ind i sagen om regulære lovbrud og dårlig forvaltning i sager om blandt andre socialt udsatte børn.

I sidste uge landede en kritisk rapport fra konsulentvirksomheden BDO, som blotlægger et massivt svigt i kommunens sagsbehandling på en række centrale områder.  

BDO's rapport konkluderer blandt andet en mangelfuld og langsommelig sagsbehandling, manglende opfølgning og handling på underretninger, forråelsesadfærd blandt medarbejdere og utilstrækkelig ledelse.

Nu viser en gennemgang af en række dokumenter og offentligt tilgængelige rapporter samt aktindsigt i borgmesterens mailboks, som TV 2 Fyn har fået, at Kenneth Muhs i hvert fald siden 2019 har haft førstehåndskendskab til, at hans kommune har haft store problemer med at overholde loven i sagsbehandlingen på det sociale område. 

Den detalje er vigtig i det samlede billede, da en rapport fra advokatfirmaet Horten slår fast, at en borgmester er den øverste daglige leder for en forvaltning, og derfor også i sidste ende er ansvarlig for at reagere, når han bliver opmærksom på ulovligheder.

Første alarmklokke

Allerede i januar 2019 modtog Nyborg-borgmester Kenneth Muhs (V) en rapport fra Socialstyrelsens task force i Nyborg Kommune med syv kritiske anbefalinger til at rette op på Nyborg Kommunes socialområde.

Flere af anbefalingerne skulle sikre, at der blev rettet op på ulovligheder i sagsbehandlingen i kommunen. Blandt andet ved at overholde frister, udføre børnesamtaler og ved at ledelsen skulle følge op på, at man overholdt loven.

Socialstyrelsens rapport blev desuden fremlagt for politikere og forvaltningen i kommunen. 

Rapporten i 2019 var den første røde alarmklokke, der burde have ringet. Det mener professor ved Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet, Kurt Klaudi Klausen, som har gennemgået sagens akter for TV 2 Fyn.

Anbefalingerne i rapporten fra 2019 kan i vid udstrækning give deja-vu til den helt friske rapport om Nyborgs socialområde, udarbejdet af BDO, som vel at mærke først blev bestilt af Nyborg Kommune i august 2023 - altså over fire år efter Socialstyrelsens rapport fra januar 2019. 

Gang på gang har det ellers lydt, at politikerne i Nyborg Kommune blev misinformeret af medarbejderne i Social- og Familieforvaltningen og derfor ikke havde mulighed for at gribe ind før nu.

Men ifølge Kurt Klaudi Klausen giver summen af det samlede aktkompleks borgmesteren et forklaringsproblem.

- Samlet set er der tale om et mønster af noget, som man burde have taget sig af og som man tilsyneladende ikke har taget konsekvensen af, siger Kurt Klaudi Klausen.

Anbefalinger fra 2019

Konstante opråb

I 2021 ringede endnu en alarmklokke.

Kommunens nye borgerrådgiver Bjørn Brøndum Pedersen udgav en redegørelse, som blev det næste officielle opråb til borgmesteren og byrådet. I den skrev han blandt andet:

- Qua mine vedtægter, var det min vurdering, at jeg i rettidighedens tegn skulle orientere byrådet straks. Derfor henvendte jeg mig til borgmesteren den 7. oktober 2021 og orienterede om mine store bekymringer for borgernes retssikkerhed på børne og familieområdet, specifik børnehandicapområdet. Jeg orienterede også direktionen mundtligt og skriftligt, hedder det.

Seks gange i sin rapport kaldte borgerrådgiveren forholdene for bekymrende eller stærkt bekymrende – en kritik, der gentages i rapporten fra 2022, som byrådet fik forelagt den 28. februar 2023.

Kommunens borgerrådgiver hejste det første røde flag i 2021
Kommunens borgerrådgiver hejste det første røde flag i 2021
Foto: Ken Petersen

I 2021-rapporten omtaler Bjørn Brøndum Pedersen blandt andet sagen med Charlotte Svensson, der har verseret i otte år, og som har været omtalt hos TV2 Fyn. I den sag måtte borgmester Kenneth Muhs give undskyldninger.

- Sagen havde været præget af dårlig eller manglende kommunikation, manglende svar på forespørgsler og ansøgninger, flere borgmester-henvendelser, undskyldninger fra borgmesteren omkring indhentning af personfølsomme oplysninger omkring barnet uden samtykke, henvendelse til udvalgsformand osv., skriver Bjørn Brøndum Pedersen.

Han henviser til fem andre borgerhenvendelser, der kaldes dybt bekymrende.

Talrige problemer

Her oplever borgerne dårlig kommunikation, manglende råd og vejledning, mange sagsbehandlerskift, at der ikke ringer tilbage, og at borgerne ikke kan regne med sagsbehandlingstider.

Desuden overholder forvaltningen i 82 af 142 sager ikke sagsbehandlingsfristerne for børnefaglige undersøgelser.

Forvaltningen havde ikke data på, om forvaltningen overholdt fristerne, og borgerrådgiveren konkluderer, at borgernes retssikkerhed er truet.

Han konkluderer samtidig, at det er uhyggelig læsning at kikke i Ankestyrelsens afgørelser. Her ligger Nyborg over landsgennemsnittet, når det gælder tabte sager, og sager man skal genbehandle.

I februar 2023 diskuterede byrådet borgerrådgiverens årsrapport. Her er Kenneth Muhs kommentarer til rapporten.

- Vi har som byråd fået en samlet afrapportering, og der er det netop den forventning vi både kan og skal have, at vi også får omgjort de her ting. Der kan vi så konstatere, at der er nogle ting, der bare er utilfredsstillende, siger borgmester Kenneth Muhs om forvaltningens håndtering af borgerrådgiverens kritikpunkter.

Mindst ni henvendelser på tre år

TV2 Fyn har bedt om aktindsigt i henvendelser til borgmester Kenneth Muhs vedrørende social- og handicapafdelingen – i første omgang kun i henvendelser vedrørende sagsbehandlingstider.

Aktindsigten viser, at borgmesteren har modtaget ni separate henvendelser i fire forskellige sager siden 2021. Alle henvendelser drejer sig om urimelig lang sagsbehandlingstid, men vidner også om andre problematiske forhold.

Fælles for alle sagerne er, at samarbejdet mellem forvaltningen og borgeren er brudt sammen, og en henvendelse til borgmesteren virker som den sidste udvej.

quote Det er os ubegribeligt at Nyborg Kommune vælger at behandle deres borgere på den her måde, og nu skal der ske noget.

Uddrag af borgerhenvendelse, 22. maj 2022.

Det understreges i en af henvendelserne, hvor der står "vi ser frem til at høre fra dig" med en streg under "dig".

Udsnit af en af de ni henvendelser til Kenneth Muhs
Udsnit af en af de ni henvendelser til Kenneth Muhs

I en henvendelse fremgår det også, at forvaltningen ikke har overholdt aftaler, som er indgået mellem forvaltningen og borgeren, med kommunens borgerrådgiver som mediator.

Samtlige henvendelser handler om frustration over, at borgerne ikke har udsigt til en ende på sagsbehandlingen, da kommunen ikke har estimeret en tidshorisont for sagsbehandlingen.

- Når der kommer henvendelser til mig, spørger jeg forvaltningen om der er styr på sagen. Det har jeg så efterfølgende kunne konstatere, og det er dybt uacceptabelt, at det har der ikke været, forklarer Kenneth Muhs.

TV 2 Fyn har bedt om aktindsigt i, om borgmesteren har modtaget yderligere henvendelser fra borgere siden 2019, som i det hele taget omhandler problemer på socialområdet. Ved redaktionens deadline var denne aktindsigt endnu ikke kommet.

Borgmesteren har i sidste ende ansvaret

Borgmesteren er i en kommune den øverste ansvarlige leder, slår en rapport fra advokatfirmaet Horten fast

Dermed påhviler der også borgmesteren et særligt ansvar, når han får rapporter som den i 2019, eller dem i 2021 og 2022, forklarer professor ved Institut for Statskundskab på SDU, Kurt Klaudi Klausen:

- Borgmesteren er den øverste ansvarlige, både i politik og administration. I sidste ende påhviler det borgmesteren at skride til handling, hvis der er noget som er alvorligt. Eksempelvis hvis der sker lovovertrædelser. Det er altså et tilsyn borgmesteren skal føre i en forvaltning.

- Bliver borgmesteren opmærksom på at der er sket en lovovertrædelse, så skal borgmesteren skride til handling. Altså stille de ansvarlige til ansvar for, at der er foregået sådan noget, understreger Kurt Klaudi Klausen.

Men borgmesteren er ikke alene ansvarlig for, at der bliver taget affære på ulovlig praksis. Både andre politikere og ledere i kommunen skal også handle på den slags, forklarer han.

- Ansvaret er ikke helt så enkelt at placere, for det påhviler også forvaltningschefen og udvalget for administrationen, at skride til handling. Så det er altså ikke kun borgmesterens ansvar, selvom det i sidste ende er borgmesteren der skal sikre sig der bliver taget affære på ulovligheder.

- Totalt uacceptabelt

Da TV 2 Fyn spørger borgmester Kenneth Muhs (V) om Socialstyrelsens rapport fra 2019, kan han godt huske den.

Hvordan kan det være at man igen, fire år efter og på din vagt, kan se de her problemer gå igen?

- Jeg ville gerne kunne stå her og sige, at det havde vi løst. For havde vi løst det korrekt og gjort det rigtige, så havde vi ikke stået her i dag. Det er det jeg siger, det er totalt uacceptabelt.

Men det er mange år, at det her ikke har været i orden. Hvad har du lavet på din vagt, siden det ikke er ordnet?

- Det kan jeg godt forstå, du spørger om. Det jeg i hvert fald kan sige er, at hvis vi i dag kunne have stået anderledes, så havde vi stået anderledes, konkluderer borgmesteren.

Se hele det 18 minutter lange interview med borgmesteren i denne artikel.

Fotograf: Camilla Feldt Andersen

Oversigt

    Oversigt