Nu er det slut med at få en god nats søvn i et nattog fra Danmark. Den sidste afgang på CityNightLine, DSB og tyske DB's nattog, ruller ud fra Københavns Hovedbanegård i december 2014, og dermed er det helt slut med danske sovevogne.
Nattogene er en underskudsforretning, og derfor har DSB sammen med DB besluttet at sige stop, oplyser DSB i en pressemeddelelse.
- DB og vi har kigget på tallene, og vi må erkende, at der ikke er økonomi i det, siger DSB's chef for salg og produktmarketing Christian Linnelyst, i en pressemeddelelse.
Nattoget afgår i dag fra København og kører gennem Roskilde, Odense, Kolding, Padborg og Hamburg. I Hamburg deles toget og fortsætter til Amsterdam, Basel og Prag.
Der er dagligt én afgang og én ankomst i København, men det er en begrænset skare, der ligger sig til rette i køjerne.
- Det er fortrinsvis turister i sommermånederne, der benytter denne afgang. Sommeren 2015 er imidlertid præget af et omfattende og langvarigt sporarbejde på Fyn, der gør, at vi er nødsaget til at aflyse næsten alle nattog i højsæsonen, siger Christian Linnelyst.
Han understreger, at der dog stadig er rig mulighed for at tage med toget rundt i Europa, selvom det er slut med sovevognene.
DSB har fortsat fire-seks daglige afgange mellem København og Hamburg og en daglig afgang mellem København/Aarhus og Berlin og derfra videre forbindelse til resten af Europa.
- DB og vi undersøger, om vi kan tilpasse køreplanen i dagtimerne, så vi kan give kunderne et attraktivt alternativ til nattoget med gode forbindelser ned gennem Europa, siger Christian Linnelyst.
Den sidste dag i køreplanen for nattogene er den 13. december i år.