De økonomiske hjælpepakker, der skal sikre selvstændige gennem perioder med nedlukning under coronakrisen, er langt fra tilstrækkelige.
Det mener frisør Pernille Bjørn Frøsner, der er indehaver af en frisørsalon i Odense. Hun er frustreret over ikke at kunne betale sine faste udgifter og egen løn med pengene fra hjælpepakkerne, og derfor har hun forfattet et brev til statsminister Mette Frederiksen (S).
- Rent psykisk og fysisk kan vores kroppe heller ikke følge med i det tempo. Derfor følte jeg, at der var en eller anden, der blev nødt til at råbe højt. Det blev så mig, siger Pernille Bjørn
Målet med berevet er, at der både politisk og i befolkningen kommer fokus på, at hjælpepakkerne ikke gør nedlukningen til en dans på roser for de selvstændige - langtfra.
- Hvis vi skal kunne betale vores regninger derhjemme og få mad på bordet, kan vi ikke gå flere måneder igen uden at få løn, siger Pernille Bjørn Frøsner.
Personlige og økonomiske konsekvenser
Ifølge Pernille Bjørn Frøsner, der har ejet sin salon i Odense i otte år, er hun langt fra den eneste selvstændige frisør, som har svært ved at få økonomien til at hænge sammen med de statslige hjælpepakker.
Hjælpepakkerne er hullede, og vi står selv med regningen for vores egen løn og vores faste udgifter
Den frustration, hun også kunne mærke blandt andre selvstændige gjorde, at hun skrev brevet til statsministeren.
- Vi frisører har nogle facebookgrupper, hvor vi snakker sammen, og man kunne bare mærke, at desperationen blev større og større, siger Pernille Bjørn Frøsner.
Hun mener, at nedlukningen og den utilstrækkelige økonomiske hjælp er særlig svær efter en peride, hvor hun har arbejdet i 14 timer i døgnet hver dag for at indhente noget af det tabte fra nedlukningen i foråret.
- Vi har ikke sagt godnat til vores børn hver aften. Vi har ikke fulgt dem i skole, fordi vi har arbejdet. Vi går glip af rigtig, rigtig mange ting, og det gør vi, fordi vi brænder for vores forretninger, siger hun.
Ingen penge til løn
Selvstændige frisører som Pernille Bjørn Frøsner kan få del i flere hjælpepakker, der hver især har til formål at holde hånden under forretningen.
Blandt andet dækker en lønkompensationspakke 90 procent af de ansattes løn, mens de erhvervsdrivende selv stå for at dække de resterede 10 procent. For Pernille Bjørn Frøsner, der har to ansatte i sin salon, er det en stor udgift at dække.
- I mit tilfælde har jeg for bare en af mine assistenter en egenbetaling på cirka 15.000 kroner. Så får jeg en tabt omsætningspakke på 23.000 kroner, som skal dække min egen løn, men når skatten er trukket fra de penge, så har jeg til at betale min ansatte den sidste del af hendes løn, og så har jeg altså ikke nogen penge til at betale min løn og jeg har ikke nogen penge til at betale mine faste udgifter med, forklarer Pernille Bjørn Frøsner.
Derfor håber hun, at hendes brev kan sætte skub i politisk handling og mere hjælp:
- Hjælpepakkerne er hullede, og vi står selv med regningen for vores egen løn og vores faste udgifter.
Er det ikke bare sådan at være selvstændig?
- Det mener jeg ikke. Jeg mener ikke, at vi skal være mindre værd end alle andre, når Mette Frederiksen står på skærmen og siger, at vi alle sammen skal gå hjem for at vise samfundssind.
Frisør Pernille Bjørns brev til Mette Frederiksen